Hoe regelen jullie onderling de temperatuur op het werk?

Op de afdeling waar ik werk, voornamelijk met vrouwen, is er constant gesteggel over de temperatuur. De basis temperatuur is centraal voor het hele gebouw ingesteld op 22 graden en kan per kamer 3 graden naar beneden dan wel naar boven. De een klaagt voortdurend over kou, de ander zweet peentjes. Ik heb al van alles geprobeerd om hier de gulden middenweg in te vinden maar tot nu toe zonder succes. Welke afspraken gelden bij jou op de werkplek? En vooral... werkt die afspraak?

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de duidelijkheid, het betreft hier een kantoor afdeling, dus geen fysiek zware arbeid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22 graden? Dan kan je mij (vrouw) wegdragen....voor mij is 18 graden warm genoeg : laat de vrouwen een omslagdoek omslaan, en iets anders dan katoen aantrekken, middenin de winter...als ik zie, wat de meeste vrouwen aanhebben: t-shirtjes, katoenen blouses, een katoenen spijkerjasje....schiet niet op, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij 20 begin ik al te zweten, bij 22 staakt mn deo onder t mom van " zo duur was ik nou ook weer niet" :( dus ik zeur niet en draag laagjes... vestje uit, vestje weer aan als ik de afdeling afloop. En gelukkig ben ik niet de enige anders zou ik aan mezelf gaan twijfelen. Maar echt.. dan zitten er een paar met coltrui en omslagdoek te bedelen om een graadje meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat probleem heb ik thuis. Vriend wil alles potdicht anders "tocht" het maar ik wil een raampje open omdat we allebei roken en ik frisse lucht in huis wil. Dus wij zitten constant aan de verwarmingsknop te pielen en de klapraampjes open-dicht-open-dicht-open-dicht enz. Heel irritant.

Het beste antwoord

Zo lang die knop er is voor de instelling zal er onenigheid
zijn ( ingesteld op 22 mogelijk 3 meer of minder)
De knop laten verwijderen en de instelling op 21 zetten,
wie het koud heeft bij de verwarming zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vrees dat je gelijk hebt wat die knop betreft... keuzes nodigen uit tot discussie... bedankt!

Andere antwoorden (7)

Vrouwen hebben het gemiddeld kouder. Op mijn werk heb ik alleen te maken met een man die het gauw warm heeft. Omdat ik ook zo ben, is dat heel prettig. Ik vind trouwens 22 graden een temperatuur geschikt voor oude mensen of anorexiapatienten. Het is moeilijk om iets af te spreken. Beter is het de kouwelijken bij elkaar te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons hebben de kamers afzonderlijk geregelde temperatuur. Geen gesteggel dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een normale kantoor temperatuur is 21 graden, dus dat is dan ook de gemiddelde temperatuur die je kan afspreken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22 graden voor kantoor lijkt mij toch wel de grens. Warmer is niet goed voor de concentratie. Als mensen het dan toch koud hebben, moeten ze maar dikkere kleren aandoen. Degenen die het te warm vinden moeten maar wat uitdoen. Maar boven de 22 graden kun je toch niet werken?

Je kunt ook voorstellen om de koukleumen bij de verwarming te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderling wordt vaak de afspraak gemaakt dat een paar keer per dag het raam even opengaat. Een kwartiertje gemiddeld. Voordat de koukleumen veren beginnen krijgen, doen we het raam weer dicht.

Het blijft geven en nemen en het kan inderdaad heel lastig zijn, weet ik uit ervaring. Iedereen wil onder de ideale temperatuur zijn/haar werk doen, maar dit is in de praktijk bijna niet te regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op ons kantoor zit degene die het vaak het koudst heeft het dichtst bij de verwarming. Degene die het vaak warm heeft zit juist op de koelste plek dicht bij een raam dat open kan. Zo is iedereen tevreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niks meer doen aan die temperatuur zou ik zeggen 22 gr is meer dan voldoende

degene die het dan nog koud hebben zouden een extra kledingstuk aan kunnen trekken, vest of trui

gegene die het veel te gauw warm hebben , zoal ik ,houdt er rekening me dat je op de werkplek juist een kledinstuk uit kan trekken.

werkt prima