Als bontjassen niet zouden mogen, mogen leren jassen dan wel? Zie toelichting.

Ik hoor er de laatste tijd zelf niet zoveel meer over, maar kan me herinneren dat er tijden waren dat er heel fel gereageerd werd op bontjassen. Dat mocht en kon niet.
Maar over leren jassen heb ik nooit iemand horen klagen, en evenmin over leren bankstellen...
Ik heb de indruk dat bontjassen dus niet zouden mogen en leren jassen wel. Leer komt toch evengoed van een dier?

Dus hoe zit dat nu?
Hoe wordt daar tegenwoordig maatschappelijk over gedacht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bontjassen die helemaal uit bont bestaan, lijken nog wel uit den boze te zijn. Maar zeer veel andere jassen hebben tegenwoordig bontkragen en daar lijkt niemand zich druk om te maken. Moet je maar eens gaan rondkijken in de stad, hoeveel jonge mensen een jas hebben met bontkraag.

Het beste antwoord

Voor veel bontjassen en mutsen worden dieren speciaal gefokt. Ze worden grootgebracht in kleine hokjes en als ze groot genoeg zijn, gedood en van hun velletje ontdaan. Wat er met de rest van hun lijf gebeurt is mij niet bekend maar het zou mij niets verbazen als die voor voer in de dierentuin gebruikt wordt. Het leer dat gebruikt wordt om lederen kleding en meubelen te maken, komt vaak van runderen af. Die worden dagelijks geslacht in het slachthuis en het overgrote deel van het rund wordt gebruikt voor eten. Van de huid wordt dus kleding, meubelen, tassen, schoenen ed. gemaakt .
Het dragen van leer is door het bovenstaande algemeen geaccepteerd en het dragen van bont niet. Ook is het zo dat de meeste mensen die bont kopen en dragen dit doen omdat het hun een bepaalde status geeft en niet omdat ze het zo koud hebben. In Rusland worden nog wel veel bontjassen en mutsen gebruikt maar daar is het ook algemeen geaccepteerd omdat het er zo koud is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leer is afkomstig van voor consumptie geslachtte dieren.
De huid is een restproduct; als er geen leer van gemaakt zou worden zou het weggegooid worden, tot gelatine verwerkt worden of in de dierenwinkel belanden als kauwspeeltje voor de hond.

De dassen, vossen, honden, katten, konijntjes etc. in de bontindustrie worden puur en alleen om hun vacht gedood.

Het is nóg erger, omdat:

- Veel bontdieren levend gevild worden terwijl ze vastgebonden aan hun pootjes zijn opgehangen of hen de rug is gebroken;
- Veel honden- en kattenbont uit China (de grootste leverancier) een halsbandje droegen toen ze gevangen werden. Dat wil zeggen, het zijn van de straat geplukte huisdieren.

Oh, en trouwens, er wordt nog steeds hard gevochten tegen bont! (Of eerder tegen de barbaren die het van dieren trekken...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of bijproduct nou het beste woord is voor leer. Het is (meestal) geen hoofdproduct, maar het woord bijproduct impliceert dat het een onbelangrijk onderdeel is. Ik denk dat nevenproduct een betere term is, als ik zo op internet wat rondzoek, lees ik over 5, 10, 20% van de opbrengst uit het leer komt. En lees ik ook over bijvoorbeeld de Australische kangaroe-industrie waar men zich ernstige zorgen maakt dat als ze te weinig leer verkopen, die hele industrie in gevaar raakt; bij hun dus niet een onbelangrijk bijproduct maar een essentieel nevenproduct.
Overigens is leer soms wel het hoofdproduct: bij slangen- en krokodillenleer, daar wordt wel gedood speciaal voor het leer. Maar het is wel een groot verschil met bont, daar ben ik het wel mee eens.
Ook omdat leer volgens mij vaak van veel grotere dieren wordt gemaakt dan bont, waardoor je minder dieren nodig hebt voor 1 kledingstuk.
Ja dat mag wel, die leren jassen...

Nu zijn de bontjassen het onderwerp van niet-kunnen... Maar als die bontjassen verleden tijd zijn, dan komen de leren jassen in het vizier... Dan zal er op leren jassen gejaagd worden...

Alles kan niet tegelijkertijd, dus eerst de bontjassen eruit, en dan de leren jassen en daarna de leren bankstellen... Alles neemt zijn tijd hoor...