Kunnen mensen uberhaupt de hyphotheek geheel vandaag de dag nog wel aflossen?

Als je ervan uitgaat dat mensen met een inkomen van 30.000 bruto een huis (nu anno 2000) kopen van 2-2,5 ton, is het dan reeel dat men dit ooit af kan betalen. Ofwel is men in staat 2-2,5 ton te kunnen "sparen"?

Of is het systeem zo ingesteld dat je je leven lang woont in een huis van de bank, doordat je huis niet meer aan je sitautie meet (kinderen, werk enz.) waardoor je verhuist, groter gaat wonen enz.

Uiteraard ken ik het begrijp overwaarde, maar hoe vaak wordt die in een nieuw huis gestoken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

In mijn geval kan ik zeggen:
Ja hoor. Mijn hypotheek is over 20 jaar comleet afbetaald.

Je moet natuurlijk wel een hypotheek nemen waarbij je afbetaald zodat je schuld steeds kleiner wordt. Het idee om niet af te betalen en alleen rente te betalen werkt alleen als je ook daadwerkelijk ergens geld opzij zet tegen een goede rente om je restschuld af te betalen.

Daarbij komt dat door inflatie (geldontwaarding) de schuld bij de bank relatief kleiner wordt: De euro van nu is maar de helft vand e euro over 10 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat kan, zolang je inderdaad ook maar daadwerkelijk aflost en geen huis koopt dat je budget te boven gaat. En daar is in Nederland natuurlijk nogal eens sprake van, met tophypotheken, rente-aftrek en aflossingsvrije hypotheekvormen. Dan blijft je huis tot het eind der tijden van de bank (wat overigens ook geen ramp is).
Ik hoop mijn huidige hypotheek zelfs binnen 20 jaar af te lossen, omdat dat hier (Duitsland) signifikante voordelen heeft, en je niet, zoals in Nederland, eigenlijk even duur uit bent of zelfs minder voordelig.

De situatie die je schets, met veel verhuisbewegingen naar verschillende huistypen die bij verschillende levensfasen hoort is inderdaad een beetje de Nederlandse situatie, die overigens vrij uniek is in de wereld. Maar heel weinig ECHTE eigenhuisbezitters, die hun huis daadwerkelijk bezitten en hebben afbetaald, zijn hier daardoor bijzonder zeldzaam.

Wat betreft het in een nieuw huis steken van de overwaarde : stel, je hebt tien jaar geleden een huis gekocht voor omgerekend 80.000 euro, dat je dit jaar hebt verkocht voor 125.000. Dan heeft het huis 45.000 euro winst uit de overwaarde opgebracht. Als je voor een nieuw huis nu 150.000 mag lenen, kun je die 45.000 er als eigen geld in stoppen, en dus een duurder huis kopen zonder hogere hypotheek af te sluiten. Of nu een huis van 125.000 kopen en die 45.000 van je nieuwe hypotheek aftrekken, zodat je net zo duur uit bent als je in je oude huis was. Het is vrij gebruikelijk om dat te doen, omdat je je zo een beter huis en een lage hypotheek kunt veroorloven. Natuurlijk kun je er ook van op vakantie en een nieuwe auto kopen, maar of je dan financieel echt heel verstandig bezig bent, durf ik wel te betwijfelen. Maar er zullen gerust mensen zijn die het doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Marleen, de regels in Nederland veranderen constant. Sinds 2004 moet je nu zelfs overwaarde inbrengen in het volgende huis. Doe je dat niet, dan is dat bedrag in de nieuwe hypotheek niet meer aftrekbaar. Deze regel wordt de 'bijleenregeling' genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, weer wat geleerd. Was er niet van op de hoogte omdat ik nu een Duitse hypotheek heb natuurlijk, waarvoor je sowieso eigen geld moet meebrengen en MOET aflossen.
paulus811
14 jaar geleden
jelle; dat schrijf ik toch? Achter dat 'moeten' zit het uitgangspunt dat men de rente volledig wil aftrekken. Dus idd, je mag met de overwaarde doen wat je wilt, maar de renteaftrek wordt dan wel beperkt. Als ik zou zeggen 'mag', dan klinkt dat vrijblijvender dan het is. Maar formeel heb je gelijk, het moet niet.
Ik denk dat er steeds meer mensen zijn die de hypotheek eenvoudig kunnen aflossen, omdat ze steeds vaker het huis van de ouders erven. Het kopen van een huis is pas de laatste decennia 'normaal' geworden, daarvoor werd er veel vaker een huis gehuurd. Door de verkoop van de geërfde woning, kan vaak de eigen hypotheek worden afgelost.

Jouw voorbeeld is overigens niet heel reëel, iemand met 30.000 bruto inkomen (en dat is niet heel veel) kan niet of met heel veel moeite een huis kopen van 250.000. Bijna 10x het jaarinkomen lenen is geen gezonde verhouding. Als je het al krijgt bij de bank ben je in die situatie blij dat je alleen al de rente kunt betalen en blijft er inderdaad niets over om te sparen, zodat er na 30 jaar voldoende is om de schuld af te lossen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was meen ik drie keer het bruto jaarinkomen het maximum wat je aan hypotheek kon krijgen. Geen idee of dat nog steeds zo is, maar als ik zo die huizenprijzen zie, vrees ik dat er onverantwoord veel hogere bedragen (of op twee inkomens natuurlijk) worden geleend / verstrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn banken die 5x het jaarinkomen nemen voor een hypotheek...en dan gaan de kopers de boot in,helaas...
paulus811
14 jaar geleden
Muts52, 5x een jaarinkomen is niet heel extreem. Het hangt ook van het inkomen zelf af, want met een inkomen van bijv 100.000 is het besteedbaar inkomen hoger (ook procentueel) om aan een huis te besteden.
Ja natuurlijk kan dat! Alleen stimuleren banken dat niet want dan vallen hun inkomsten weg. De meeste banken adviseren ongeveer 60% van de lening aflossingsvrij te houden. Dus dat betekent dat die schuld altijd zal blijven bestaan.

Hij wordt alleen afgelost wanneer het huis wordt verkocht of wanneer er bijvoorbeeld een gekoppelde levensverzekering uitkeert bij overlijden.
Wanneer na 30 jaar de hypotheek vervalt dan wordt deze automatisch verlengd en is er niets aan de hand.
Maar ondertussen zit jij nog wel met die schuld.

Persoonlijk los ik liever in 30 jaar wel mijn hypotheek af. Dat doe je dan bijvoorbeeld met een maandelijkse aflossing in te bouwen (Lineaire of Anuiteitenhypotheek).
Of je koppelt er een verzekeringspolis aan waarmee je een kapitaal opbouwt en middels de waarde van deze verzekering los je over 30 jaar je hypotheek af (of voor een gedeelte).

Ook zijn er mensen die in plaats van aflossen een maandelijks bedrag storten in beleggingen om daarmee over 30 jaar de hypotheek in zijn geheel (of als de beurs slecht is gegaan voor een klein beetje) af te lossen.

Het is dus echt je eigen keuze of jij wilt aflossen. En je hebt gelijk, de overheid (en dus ook de banken) stimuleren om aflossingsvrij te nemen. De lasten zijn dan natuurlijk ook lager.

Want het begrip overwaarde opnemen.......stimuleert ook weer om meer schulden te nemen op bijv. latere leeftijd.
Je moet er maar zin in hebben.....