Het V-teken (wijsvinger en middelvinger opgestoken)wordt wereldwijd gebruikt als het symbool van de vrede.
Het symbool;
In 1957 werd dit teken door Gerald Holtom gebruikt als symbool voor de eerste Aldermaston mars tegen atoomwapens. Sindsdien is het een symbool langzaam ingeburgerd als een vredesteken

bron; http://members.home.nl/keesdebrouwer/wist_je_dat/06_peace-teken.htm

Let wel op dat je het V-teken goed maakt, dus met de handpalm naar buiten gericht. Laat je de rug van je hand zien bij het opsteken van je vingers, dan heeft dit in sommige landen dezelfde metekenis als het opsteken van je middelvinger!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

voor vrede. het is gebaseerd op twee vingers in de lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op peace en dat betekend verede.

dus het staat voor vrede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het symbool werd ontworpen in 1958 door Gerald Holtom, een Britse ontwerper en kunstenaar. Hij deed dit in opdracht van een campagne voor kernontwapening. Het symbool is afgeleid van de "Semaphore Flag Signalling System". De verticale streep is "D" voor "Disarmament" en de twee schuine strepen naar beide zijden zijn "N" voor "Nuclear", "U" voor "Unilateral".

Hippies gebruikten dit teken vaak als symbool voor hun streven naar een geweldloze samenleving. Het teken was ook het logo van de voormalige Nederlandse politieke partij PSP.

Sommige tegenstanders van de antikernwapenbeweging stelden dat het Ban-de-Bom teken was afgeleid van het satanteken en runetekens van de SS.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je het V-teken bedoeld, die waarbij je twee vingers in de lucht steekt: Die is al heel oud. Hij wordt door het gehele Midden-Oosten, Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk eerder als teken van overwinning gebruikt. In die versie staat de letter 'V' voor Victory.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar ik hoorde: de pootafdruk van een duif. Zo niet echt correct, dan toch wel zo poetisch.
De twee vingers betekent nog maar héél kort 'vrede', en alleen in Nederland. Oorspronkelijk stond die V voor 'Victory', de overwinning op Hitler, die Churchill de wereld beloofde. En gaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het handgebaar:

Winston Churchill introduceerde het V-teken als teken van overwinning tijdens de Tweede Wereldoorlog. Aanvankelijk maakte hij het gebaar met de handpalm naar binnen gericht, maar later met de handpalm naar buiten. Hij kreeg dit idee van een BBC-campagne.

Tijdens de oorlog stelde Victor de Lavelaye voor dat de Belgen die de letters RAF schilderden, een V voor victoire (Frans voor overwinning) of vrijheid moesten toevoegen. Omdat V staat voor "victory" in het Frans, gebruikte Charles de Gaulle het in elke speech van 1942 tot 1969.

De Amerikaanse president Richard Nixon gebruikte het V-teken eveneens als teken van overwinning. Het werd een van zijn bekendste kenmerken, en hij bleef het ook na zijn ambtsperiode gebruiken.

Een soortgelijk teken werd gebruikt als vredesteken bij protesten tegen de Vietnamoorlog, en werd later ook overgenomen voor andere anti-oorlog protesten. Vooral hippies gebruikten het teken in combinatie met de uitspraak "Peace".
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met je vinger doe je een 'v' van vrede, en daarom is het teken zo