Hoeveel "bloed" kleeft er aan geld?

Geld "stinkt". Maar in welke mate zou elke euro door criminele transacties in waarde worden bepaald? Er is vast geen instelling die daar statistieken van heeft! Of wel??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens schattingen van de topeconomen uit Den Haag gaat er jaarlijks een slordige 18 miljard euro aan zwart geld rond. Hier zullen de nodige miljoenen/miljarden van criminelen bij zitten. Punt is alleen dat de economie echt in stort als het zwarte geld ineens zou verdwijnen...

Stel: Jij bent goed in het maken van websites en vraagt hier 100 euro voor. Naar mate je steeds meer opdrachten krijgt zul je ook steeds meer geld verdienen. Dit geld -20 websites maal 100 euro- bijvoordeeld 2000 euro per maand geef je uit in je stamkroeg. Als jouw 2000 iedere maand weg valt dan heb niet alleen jij een probleem, maar ook je stamkroeg. En dan in deze stelling hebben we het dan over zwart geld...

En zo werkt het met crimineel geld ook. Maar of dat hier bloed aan kleeft? Ik denk dat dit maar een relatief klein persentage is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zoveel als het dragen kan.

En toch stinkt geld niet. Ik heb daar in ieder geval nog nooit ene Wouter of Nout over gehoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
voila :he Italian mafia also relies on its tried and true profit generating scheme: the protection racket. Eurispes estimates that the mafia drains away 6 percent of Italy's GDP through extortion. That's 92 billion euros a year, 250 million euros a day, and 10 million euros an hour, according to Saviano.EN DAT IS MEER DAN GENOEG.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pecunia NON olet = geld stinkt niet; zeiden de Romeinen, maar een beetje smoezelig is het vaak wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Patrick geeft een mooi voorbeeld jah.

De Italiaanse maffia beleeft gouden tijden door de economische crisis. Per dag verdient de maffia zeker 250 miljoen euro aan wanhopige winkel eigenaren door ze geld te lenen tegen een woekerrente van 120 procent per jaar.

De maffia heeft zich ontwikkeld tot de grootste bedrijfstak van Italië. De georganiseerde misdaad is goed voor een omzet van een slordige 90 miljard euro per jaar.

En dan hebben we het over 1 land.
Je zou voor de gein eens moeten googlen op hoeveel % van de dollar biljetten er cocaïne sporen zijn gevonden. Nu wil dat niet zeggen dat het allemaal drugs geld is maar zo kun je je een voorstelling maken... :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De uitdrukking luidt: "Geld stinkt niet".
Die komt hier vandaan: Er was in de oudheid een Romeinse keizer die zocht naar een manier om meer belastinggeld te kunnen innen. Hij kwam op het idee belasting te gaan heffen over het gebruik van openbare urinoirs. Die stonken natuurlijk een uur in de wind. De zoon van de keizer zei tegen zijn vader: Hoe kun je dat verzinnen? Die urinoirs stinken!. Waarop de keizer antwoordde: Geld stinkt niet!
Met andere woorden: Waar het geld vandaan komt maakt niet uit.
(We leven nu zo'n tweeduizend jaar later. Is er inmiddels veel veranderd???)