Schoolplein tot 10 uur open voor spelende kinderen. Één bewoner klaagt en krijgt gelijk, de hele buurt vind dat de klager zeurt. Terecht?

Gisteren op televisie; in Alphen aan de Rijn staat een school waar kinderen tot 10 uur 's avonds op het schoolplein kunnen spelen. Een bewoner heeft daar overlast van en dient een klacht in die gegrond wordt verklaard. Schoolplein moet 's avonds dicht en de hele buurt kijkt de klagende familie met de nek aan. Terecht?

14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Kinderen in de basisschoolleeftijd zullen niet 's avonds tot 22.00 op het schoolplein spelen.
Derhalve kun jer vanuit gaan dat het voornamelijk om hangjongeren zal gaan.
Als deze een vaste hangplek hebben is het overzichtelijk voor de hele buurt waar ze zijn. Als ze deze plek weer kwijt zijn gaan ze dus weer door de buurt zwerven en wellicht rottigheid uithalen, en daar heeft niemand zin in.
Ik vermoed dat de hele buurt daarom de klager met de nek aankijkt.
Je kunt alleen weten of dat terecht is als je zelf in zo'n situatie zit. Maar mij lijkt het beter dat buren en evt. hangjongeren en bijv. gemeenteraadsleden eens met elkaar om de tafel gaan zitten om een echte oplossing te bedenken.
Want het sluiten van één zo'n plek betekent elders weer een andere plek zoeken. Je blijft het probleem dus verplaatsen. Er is altijd wel iemand die dat niet in zijn buurt wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, als zij er vanaf zijn, denk je dat deze mensen als nog zich bezig gaan houden met de voor de klagers 'gunstige' verplaatsing van deze jeugd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed doordacht antwoord Gootje,+1
paulus811
14 jaar geleden
Goed genuanceerd antwoord inclusief een goede oplossing voor het probleem.

Andere antwoorden (6)

Kinderen tot 22.00 uur op straat? Leerlingen van een de basisschool ruiken het kussen toch wel zo tegen 20.00? De klager doelde waarschijnlijk op hangjeugd en had niet de intentie de kinderen hier de dupe van te laten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze man schijnt zelf ook een aantal kinderen te hebben.
De overlast kan dus ook voor zijn kinderen betekenen dat ze niet kunnen slapen.
Als dat zo is dan kan ik me voorstellen dat hij klaagt.
Op afstand is moeilijk te oordelen, temeer omdat er geen leeftijd groep is aangegeven.
Vooralsnog ga ik er dus niet van uit dat hij zeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet terecht, als ze last hebben van de hang jongeren, dan moet ze die aanpakken en niet gelijk alles maar sluiten.
Deze jongeren gaan nu ergens anders hangen en misschien weer iemand het leven zuur maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval was er een bestemmingsplan volgens welke het schoolplein slechts opengesteld zou mogen worden van 7 tot 7 (of zoiets). Dus ja, terecht dat die ene bewoner gelijk krijgt. Wetten en regels zijn er onder andere om de minderheid te beschermen.

Overigens gaat in dit geval waarschijnlijk het bestemmingsplan worden aangepast, wanneer het weer een democratisch besluit is om het wel toe te laten. Maar momenteel is (wederom) democratisch besloten dat het niet mag. Dus mag 1 persoon deze regel afdwingen ook al zijn er 100 mensen het niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Maar vind je het dan echt normaal dat kinderen tot 22:00 op een schoolplein moeten kunnen spelen?
Je vraag met toelichting kan op twee manieren worden opgevat, namelijk:

Is het terecht dat de klager zeurt?
Of is het terecht dat de hele buurt de klager met de nek aankijkt?

Een klacht wordt niet zomaar gegrond verklaard. De mensen die daar wettelijk iets over te zeggen hadden, zullen alle voors en tegens afgewogen hebben, en zijn gezamelijk tot de conclusie gekomen dat de klacht gegrond is.

Dat lijkt me dan in dat geval terecht.

(zonder overigens de nieuwsberichten daarover gehoord of gezien te hebben)

Wat is het bestemmingsplan van dat schoolplein?
Normaliter lijkt me dat dit plan inhoudt dat scholieren er tijdens schoolpauzes hun lunch kunnen opeten en er tijdens hun pauze kunnen ontspannen.
Kan me niet voorstellen dat in dat bestemmingsplan staat dat kinderen er tot 22:00 mogen spelen.

Ik neem dus aan dat de de klager gelijk gekregen zal hebben op basis van het bestemmingsplan van dat schoolplein. In dat geval is het jammer voor de buurtbewoners, maar die hebben dan toch echt ongelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht dat de klager gelijk krijgt. Het recht van de sterkste in getal hoeft echt niet te gelden. Bovendien horen kinderen om 10 uur niet op straat te zijn. Onverantwoordelijke en onbenullige ouders!