Volgens een iers onderzoek is 14% van alle nederlanders atheïst.
Volgens het CBS heeft 57% van de nederlanders een geloof.

De verhouding is dus 57/14 (oftewel; voor elke atheïst zijn er ruim 4 gelovigen in nederland)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Wat geldt er dan voor die andere 29%?
Computoon
10 jaar geleden
Misschien zijn dat agnosten...
Rond de 7 miljoen Nederlanders staan in geschreven bij een protestante of katholiek kerk (waaronder 4,5 miljoen katholieken) maar dat zegt niets over het feit of ze (nog) geloven niet. Dit zijn echt cijfers die gewoon niet bekend zijn. Omdat we ook nog eens een kleine 1 miljoen moslims hebben komt dat redelijk overeen met de 57% van het eerste antwoord.

Het klopt dat er 14% atheïsten zijn maar er is echt geen betrouwbaar antwoord te geven op de verhouding gelovigen - atheïsten gewoon omdat katholieken zich niet zo snel laten uitschrijven maar velen geloven niet echt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Wat geldt er dan voor die andere 29%?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensen die 'twijfelen', die zich niet atheïst durven noemen maar OOK niet ingeschreven staan bij een kerk, mensen die geloven dat er 'iets is'. Dat is dus het hele probleem van de vraag, eigenlijk heb je dus veel meer atheïsten maar die komen er dus niet voor uit en eigenlijk heb je veel minder gelovigen maar die schrijven zich niet uit. Niet te beantwoorden vraag dus.
Computoon
10 jaar geleden
En uit weer een ander zoek bleek (ik citeer Wikipedia): "Zowel onder theïsten als bij atheïsten roept het ietsisme weerstand op, maar uit een opiniepeiling van dagblad Trouw uit oktober 2004 bleek dat 40% van de Nederlanders tot de ietsisten kan worden gerekend." De 'ietsisten' kun je niet onder de atheïsten 'schuiven' want die geloven per definitie niet in God. De 'ietsisten' zijn 'religieuze vrijzinnigen' en zijn dus weer een andere groep dan de agnosten.