Wat kan ik doen om minder bang te zijn dat iemand mijn dagboek leest?

Ik ben een jongen en heb een dagboek gekregen van mijn moeder om dingen in op te schrijven, omdat ik schrijven over mijn gevoelens enzo makkelijker vind dan erover praten. Zo verwerk ik ook dingen makkelijker.
Dus ga alsjeblieft niet zeggen dat een dagboek voor meisjes is, ook al vind ik dat zelf wel. Ik vind het ook best gênant, dus ik heb het nog niet tegen iemand gezegd.
Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat niemand (inclusief mijn moeder) het leest zonder mijn toestemming? Het heeft geen slotje ofzo.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Cryofiel
9 jaar geleden
Wil je persé met pen schrijven, of mag het ook op de computer? Als je ook op de computer kunt schrijven en daarmee hetzelfde doel kunt bereiken, zou je je schrijfsels op kunnen slaan in een versleuteld bestand, of op een versleutelde USB-staaf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een dagboek bijhouden is zeker niet iets alleen voor meisjes. Er zijn heel beroemde schrijvers die in hun jeugd begonnen zijn met het bijhouden van een dagboek. Dus ... wie weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Digitaal zou ook een oplossing kunnen zijn idd. Heb je een smartphone? Zo ja, zoek iets als een word-app of toch "dagboek" app oid, vergrendel je mobiel met een code en klaar ben je!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft je moeder (of iemand anders) het al een keer gelezen of ben je er bang voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee nog niet. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik er nog niks heb ingeschreven, omdat ik hier bang voor ben en nog nooit een dagboek heb gehad en dus niet echt weet hoe ik moet beginnen enzo.
Cryofiel
9 jaar geleden
Gewoon beginnen. Toen je begon te fietsen, leek het ook nergens op. Nu je terugkijkt, zie je hoe je destijds aan het stuntelen was. Maar door het gewoon te doen is het uiteindelijk gelukt, en nu fiets je op de automatische piloot zonder erbij na te denken. Met het schrijven van een dagboek is het precies hetzelfde. Streef niet naar perfectie op de eerste bladzijde. Dat was met fietsen ook niet zo. Begin gewoon. Je weet dat je eerste bladzijden achteraf puur gestuntel zullen blijken te zijn. Maar als je daar een reden van maakt om er maar niet aan te beginnen, kun je nooit ergens aan beginnen. Gewoon doen dus. Ook al is het gestuntel. Het is de snelste manier. Sterker nog: het is de enige manier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik ben een perfectionist.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dan kun je nooit meer ergens aan beginnen dat je nog niet eerder hebt gedaan. Zeg je rijlessen maar vast af...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schrijven is net als met pianospelen. Oefenen, oefenen, oefenen en toch sla je steeds die een toets verkeerd aan. Als je twee dagen niet speelt en het dan nog eens probeert, gaat het vaak ineens wel goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niks mis met een dagboek bijhouden als jongen hoor!
Misschien dat dat wel is wat jongeren zeggen tegenwoordig, dat weet ik niet, maar als dat zo is zou ik me daar lekker niks van aan trekken.
Soms bestaan er onder jongeren onderling allerlei idiote regels, dat het ene voor meiden is en het andere voor jongens, dat je het ene wel moet doen en het andere weer niet, etc., regels die nergens opslaan en waar geen enkele reden voor is.
Als het jou fijn lijkt om in een dagboek te schrijven, dan doe je daarmee iets om jezelf gelukkiger te maken, dat is toch juist heel stoer? Dat je ervoor kiest om te doen wat jóu gelukkiger maakt, dat je doet wat jíj leuk vindt?

Het beste antwoord

Allereerst: Een dagboek is niet persé voor meisjes, een dagboek is voor iedereen die er een wil hebben en als anderen anders denken dat is dat hun probleem en niet het jouwe.
Er zijn kistjes te koop met en slotje erop. Daar zou je het dan in kunnen doen en de sleutel bij je houden. Ik denk dat je die wel kunt kopen bij een winkel als Marskramer of Blokker en anders bij de Hema of V en D.
En misschien heb je wel een kast die je af kunt sluiten.
Het sleuteltje kun je bijv. om een koord aan je nek hangen.

Je moeder heeft jou het dagboek gegeven zeg je. Je kunt haar vragen of ze het niet zonder jouw toestemming wil lezen. Ze begrijpt hoe belangrijk dat dagboek voor je is en zal je wens zeker respecteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar meisjes staan er bekend om, om een dagboek te hebben en jongens niet. Daarom zullen veel mensen vinden dat het iets voor meisjes is. Zo'n kistje is wel een goed idee, maar dat valt wel weer op als ik opeens een kistje met een slotje op mijn kamer heb en er zijn bepaalde manieren om een deurslot open te maken dus met zoiets waarschijnlijk ook. Ik kan het haar vragen, maar ik heb geen 100% garantie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kistje dat op slot kan is toch een heel normaal iets om op je kamer te hebben. Ieder mens heeft zijn eigen geheimpjes. Je hoeft toch niet overal verantwoording voor af te leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
100% zekerheid dat je moeder of een ander niet in je dagboek kijkt heb je niet, ook niet als het in een kistje zit maar het gaat ook om vertrouwen en ik neem aan dat je je moeder wel kunt vertrouwen.Ik denk ook niet dat je moeder (of een ander) dat kistje open zal breken.
Ik snap ook niet waarom je het vreemd vindt ineens een kistje in je kamer te hebben. En iedere jongen of meisje heeft wel dingen op zijn of haar kamer waar de ouders niets vanaf weten. Je hoeft je ouders toch ook niet alles te vertellen? En je hebt vast wel een plekje in je kamer waar je moeder nooit kijkt. Dan kun je het daar neerzetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (6)

Dan moet je er een heel goede plek voor zoeken om 'm te verstoppen. Dus geen logische plaats zoals onder je matras (waar je moeder het dus sowieso zal vinden als ze jouw bed verschoont) of in je bureaulade. Waar zou niemand aan denken om in te kijken?
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien in mijn schooltas. Er zitten 5 ritsen in waarvan 2 ik nooit openmaak en mijn moeder maakt die 2 ook nooit open. Voordeel is dat ik mijn dagboek dan op school bij me heb en dus op die momenten niemand erin leest.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dan mag je je schooltas nooit alleen laten, waar je ook bent...
Amadea
9 jaar geleden
Als jullie op school kluisjes hebben zou je het boek tijdens schooltijd daarin kunnen bewaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Psykid, lijkt mij een prima idee, gewoon in je schooltas, heb je het altijd bij je. Als het je extra gerust stelt: Kettinkje eromheen, slotje op kettinkje en klaar is kees. Maakt je moeder die andere drie ritssluitingen wel open? waarom zou ze dat doen? ook moeders moeten privézaken van hun kinderen eerbiedigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc, Ze maakt er 2 open, want ze doet altijd mijn eten in mijn schooltas en dan moet ze het wel openmaken en ze kan alleen mijn boeken zien als ze dat doet.
@Cryofiel, In mijn klas zit nooit iemand in mijn tas en zit op voortgezet speciaal onderwijs, dus zit vrijwel altijd in hetzelfde lokaal.
Cryofiel
9 jaar geleden
Oké, da's mooi. Maar is je tas ook veilig tijdens de pauze, of tijdens de gymnastiekles, of als je even naar het toilet bent?
Je moeder heeft je aangeraden om je gevoelens te uiten/opschrijven op papier. niks mis mee, voor jongens en meiden beide niet. Je kunt het elke benaming geven die je wilt ipv "dagboek". Verder vraag ik me af of je het ook terug wilt lezen? Of is het 'van je af-schrijven' alleen ook genoeg? In dat geval zou je de beschreven pagina's vernietigen.

Tot slot, misschien is dit mijn achterdocht.. Misschien is dit juist jou moeder haar idee, om er toch achter te komen wat er allemaal in je hoofd omgaat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pamabo, ik deel je achterdocht.
Je kunt bij een doe-het-zelf-winkel een losse ketting kopen (deze zijn er in allerlei lengtes en diktes) daarbij een klein slotje dat op de ketting past..
Rol het in de lengte en de breedte om het boekje heen. Lijkt mij sterk dat men het open krijgt.

Er zijn ook reiskluisjes te koop, waarin je boek veilig in opgeborgen kan worden. Daar weet ik geen prijs van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hierbij een aantal tips:

1) Houd je dagboek bij op de computer. Geef het bestand een rare naam (sysmgg344) en maak de kleur van alle letters wit na elke toevoeging. Dit mbv alles selecteren - letterkleur. Je kunt ook na elke toevoeging opslaan en dan de extensie van de bestandsnaam veranderen zodat het stuk niet te openen is zonder de extensie eerst terug te veranderen.

2) Gebruik een in onbruik geraakte PC of spelcomputer. Haal de behuizing los en doe het daarin. Denkt niemand aan.

3) Neem een schrift dat in een dvd-doosje past en doe het daarin. Daarin gaat niemand zoeken.

4) Leg het in een kast, onder de onderste la (daarvoor moet je de op één na onderste la er wsl uithalen).

5) Stop het in een kluisje. Je hebt voor 15 euro al van die kluisjes in de vorm van een boek. Google op boek kluis en je ziet er vele.
9 jaar geleden
De beste plek om een boek te verstoppen. Vol in het zicht tussen andere boeken. Koop op een rommelmarkt of bij de kringloop (het goed) een boek dat er nog redelijk uit ziet en dat ongeveer dezelfde maten heeft als jouw dagboek. Het liefst een paperback. Haal de kaft eraf en lijm deze netjes om de kaft van je dagboek. En zet het in je boekenkast tussen de rest.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eventueel kan je een haartje of wat zand in je dagboek doen om te kijken of er iemand in heeft zitten lezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh en mijn man van 31 jaar houd ook een dagboek bij ;-)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, ik heb eens iemand gekend (aan bood) die had op deze manier altijd een plat flesje jenever bij zich.
Ik wilde nog een kleine toevoeging doen.

Je kan ook een kluisje kopen en daarin je boek bewaren met daarin een nieuw dagboek. terwijl jij je ''dagboek van je moeder'' voorziet van minder ''schaamte'' volle informatie, en deze gewoon openlijk op je kamer neerlegt. Zo voorkom je dat er naar jouw dagboek ''gezocht'' wordt.