Is er niet-wetenschappelijk bewijs?

Zijn er bewijzen die niet wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe kun je door te eten vocht naar binnen krijgen, je drinkt dan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk wel

Antwoorden (12)

Dat heeft alles te maken met hoe je aankijkt tegen bewijs en hoe je 'bewijs' definiëert.
De wetenschap heeft daar nogal wat regels voor bedacht, voor iets een bewijs is.
Als je van andere uitgangspunten wilt uitgaan en anderen je daarin volgen, zal iets binnen die groep als bewijs gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van placebo is wetenschappelijk aangetoond dat het bestaat.
Maar er is in die wereld nog geen idee van hoe het werkt.

Dus placebo is bewezen, maar kan niet wetenschappelijk onderbouwd worden.

Bewijs hoort nu eenmaal bij de wetenschap. Als we niet bij de wetenschap willen horen, wat hebben we dan aan bewijs?
Het is maar een clubje mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat van die placebo is wel een hele kromme redenering.
Ze hadden iets nodig om een dubbelblind onderzoek uit te voeren. Om te bewijzen dat niet-werkzame stoffen ook als positief kunnen worden ervaren. Het is juist de placebo die dat bewijs geleverd heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik toch. Het is aangetoond dat een placebo werkt, terwijl het eigenlijk niet zou mogen werken.
Dus dat iemand beter wordt door een pilletje meel is aangetoond.
Ze hebben echter geen enkel idee hoe het nu komt dat iemand beter wordt door een pilletje meel. Dus dat placebo werkt is wetenschappelijk bewezen in meerdere onderzoeken. Maar hoe placebo werkt kan nog steeds niet wetenschappelijk onderbouwd worden omdat ze het nog niet weten. Wat is hier nu krom aan?
Cryofiel
14 jaar geleden
@gd, het is geen antwoord op de vraag (maar de minnen zijn niet van mij hoor, zo erg is het nu ook weer niet ;-) De vraag is of er niet-wetenschappelijk bewijs is. Voor de werking van een placebo is wetenschappelijk bewijs. Dat men niet weet *hoe* een placebo werkt, betekent dat de *verklaring* voor het verschijnsel ontbreekt. Het verschijnsel (de genezing door een placebo) is dus wel bewezen, maar niet verklaard.
AWM
14 jaar geleden
Dat is wat ik wilde zeggen, Cry, maar wat jij veel beter dan ik verwoordde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman, daarom vindt ik Cryo wel aardig. @Cryo, ik vind het een moeilijke vraag. Ik probeer antwoord te geven op: Zijn er bewijzen die niet wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden? Dus placebo is bewezen alleen nog niet verklaard (onderbouwd).
Cryofiel
14 jaar geleden
Ah, dan ben ik des te blijer dat ik je niet heb bemind. Je had gewoon een andere interpretatie van de vraag!
Het bewijs van wat wij "God" noemen lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen behoefte hebt aan wetenschappelijk bewijs, kun je ook vertrouwen op ander bewijs. Zo kun je geloven wat in de bijbel staat, of in de Story.

Toegevoegd na 12 uur:
In een strafproces bijvoorbeeld wordt nooit gewerkt met wetenschappelijk bewijs, maar met het begrip wettig en overtuigend bewijs. Het gaat er daarbij om dat de rechter er van overtuigd is dat de verdachte het ten laste gelegde heeft gedaan. Dat is iets heel anders dan wetenschappelijk bewijs. Wetenschappelijk bewijs heb je alleen nodig in de wetenschap. Daarbuiten is het vrij nutteloos. Ik ben blij dat geen wetenschappelijk bewijs wordt gevraagd als ik 112 bel en zeg dat mijn huis in brand staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Oei, moeilijke keuze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste is OK
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de open haard mee aan te steken,voldoet ie wel goed!
Als je met bewijs bedoelt "de gronden waarop een bewering rust"; zolang je je bewering rust op verifiëerbare gronden, is dit wetenschappelijk bewijs. Als je je bewering rust op puur persoonlijke ervaringen en beleving die niemand kan verifiëren, is dit geen wetenschappelijk bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee.

Bewijs is niet zozeer wetenschappelijk als wel logisch.

Iets is bewezen als het op grond van premissen en logische gevolgtrekking daaruit niet onwaar kan zijn.

Wetenschap maakt daar gebruik van.
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Diep, zoals gewoonlijk. +1. Nu nog zien of ik je helemaal begrijp... ;-)
Ja dat is er genoeg:
- iets voor waar aannemen OMDAT je vader, docent, dominee , pastoor, of je baas het zegt.

- gut-feeling, of wat je denkt dat 'gezond verstand' is.

- Op gevoel afgaan

- laten leiden door hoop

Die bewijzen zijn er dus zeer veel. Of ze ook wetenschappelijk gezien als bewijs gezien kuunen worden: zeker niet. Maar wat doe je eraan? Als iemand iets bewezen acht, kun je mer sommigen daarover in discussie. Anderen weer niet, die vinden dat bedreigend en gaan er keihard tegenin....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er dingen niet wetenschappelijk te bewijzen vallen, maar je maakt iets heel bijzonders mee en je gevoel wordt er echt door geraakt, zodat je het gewoon zeker weet (ook al is dat alleen voor jezelf) Dan zie ik dat ook als bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE, als het niet wetenschappelijk onderbouwd kan worden dan is het niet bewezen.
Het heeft geen zin hierover op dit niveau een verhaaltje te typen. Bewijs is per definitie wetenschappelijk, tenzy je in een schijnwereld leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker zijn er. Ik noem maar ééntje het lucht die je in ademt bijvoorbeeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik nou gek? Een bewijs hoeft niet wetenschappelijk onderbouwd te WORDEN, het IS de onderbouwing.
Als iedereen ZIET dat een smurf blauw is, dan bewijst dat, in mijn bescheiden optiek, dat die smurf blauw is. Moet ik gaan onderbouwen waarom iedereen dat ziet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar het feit dat je stelt dat hij blauw is is wel wetenschappelijk onderbouwt. De kleur dan. Ofwel hetgeen wat jij bevestifd ziet is dus wetenschappelijk onderbouwt. En trouwens waar heb jij een smurf gezien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, in die stripverhalen van Peyo wemelt het ervan. ;-)
Maar blauw eigenlijk: ik zie een smurf en ik noem zijn kleur 'blauw'. Jij ziet er een, en de kleur die jij ziet noem je ook 'blauw. MAAR, hoe bewijs je dat ik dezelfde kleur zie (waarneem, ervaar) als jij? Roept die 4900 Å in mijn hersenen hetzelfde beeld op als in de jouwe?
Blauw lijkt me maar matigjes bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het blauw is blauw omdat we met zijn allen dit als absolute waarheid aannemen. In het achterhoofd houdend dat de waarheid slechts dat is wat het best geargumenteerd kan worden.
Een bewijs is dat wetenschappelijk onderbouwing door de jaren heel sterk aan verandering onderhevig is. Wat vandaag als wetenschappelijk bewijs wordt gezien kan morgen al weer achterhaalt zijn.