Hoe kan een Amerikaanse stad failliet zijn maar de deelstaat niet?

Nav dit artikel

http://m.nieuwsblad.be/cnt/DMF20120712_106

waarin staat dat vele Amerikaanse plaatsen failliet zijn gegaan

vroeg ik me af hoe dat kan aangezien iedere gemeente ondersteund en gehandhaafd wordt door de deelstaat waartoe ze behoren.

Betekent dat dan niet dat de deelstaat waaronder ze vallen ook failliet is? Als ze hen niet uit de brand kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
waar staat dat ze die stad niet uit de brand kunnen helpen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn ook Nederlandse gemeentes die failliet zijn, terwijl de provincie of het land niet failliet zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn geen Nederlandse gemeentes failliet. Gelul.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_12-status Officieel geen faillissement maar net als bij een failliet komt de gemeente dan onder curatele te staan.

Antwoorden (1)

Dat een stad of dorp failliet gaat heeft niets met de overheid die boven het dorp of stad fungeert.

Een staat of regionale overheid kan niet meer geld aan een dorp of stad geven dan dat er beschikbaar is willen ze zelf niet failliet gaan en dat is de eerste prioriteit.

Indien een dorp of stad failliet gaat zal de directe overheid wel met steun komen zodat het openbaar leven verder blijft functioneren en daar de kosten van via gemeentelijke belastingen weer terughalen bij de inwoners, maar alle extra's zoals subsidies aan verenigingen investeringen in nieuwbouw of uitbreiding worden niet gedaan.