Wat zijn de gevolgen van het dumpen van afval in derde wereld?

Voor de bevolking, wat zijn de gevolgen van het elektronisch afval van het Westen, dat wordt gedumpt in derdewereldlanden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat op deze dumpingplaatsen gebeurt, tart alle verbeelding. Jonge mensen, kinderen, soms ook kleine kinderen van 5 jaar en jonger, gaan met blote handen en zonder enige beschermende kledij deze toestellen te lijf, in de hoop een centje mee te pikken van de grondstoffen die in deze toestellen te vinden zijn, zoals metaal, koper en aluminium. Vaak worden koelkasten met CFK’s of computers met zware metalen, PCB’s en broomhoudende stoffen door deze kinderen in open lucht verbrand zonder enige bescherming en vlakbij woonwijken. De rookwolken zijn uiterst giftig (o.a. dioxines en zware metalen) en veroorzaken ernstige gezondheidsschade. Afvalstoffen worden zonder meer in vijvers gegooid, en komen uiteindelijk in de oceaan terecht. Wij, de rijke westerse landen, mogen niet toelaten dat derdewereldlanden opdraaien voor ons afval en ziek worden door ons vergif.
fremar