Betaald willem Alexander zelf zijn personeel?

Ik vraag dit, omdat ik las, dat hij 825.000 euro belastingvrij gaat verdienen per jaar. Ik weet niet hoeveel personeel hij heeft. Maar toch een aanzienlijke groep, dacht ik. En woonlasten. En gas , water en licht. Kan me niet voorstellen, dat hij een hypotheek heeft. En de personen die voor alexander werken, zullen echt geen minimumloon verdienen. En dan blijft er niet veel meer over.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan heb ik het nog niet eens over de kleding van hun en de kinderen

11 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Nee. Die euro 825.000.- is vergelijkbaar met salaris.

Ik neem van de bronsite wat bedragen over van 2011, even voor het idee.

"De uitkeringen van de leden van het Koninklijk Huis zijn samengesteld uit twee onderdelen, de zgn. 'componenten':
- een A-component 'het inkomen';
- een B-component voor personele en materiële uitgaven. Hieronder vallen uitgaven voor het personeel dat direct voor de leden van het Koninklijk Huis werkt en overige kosten, zoals die voor het Koninklijk Huisarchief en kantoordiensten."

Koningin Beatrix kreeg voor A in 2011 euro 829.000.-. en voor B 4.134.000.-

"In de Grondwet is een aantal belastingvrijstellingen vastgelegd:
* over de uitkeringen van de leden van het Koninklijk Huis hoeven geen persoonlijke belastingen betaald te worden. Met andere woorden over de uitkeringen wordt geen loon- en inkomstenbelasting betaald;
* de leden van het Koninklijk Huis die een uitkering genieten hoeven geen persoonlijke belastingen te betalen over de vermogensbestanddelen die dienstbaar zijn aan de uitoefening van hun functie;
* wat de koning(in) of vermoedelijke troonopvolger erft of krijgt van een lid van het Koninklijk Huis is vrij van de rechten van successie, overgang en schenking.(...)
Over andere inkomsten dan de uitkering en over privé-vermogen moeten de betreffende leden van het Koninklijk Huis wel belasting betalen."

De paleizen die geen privé-eigendom zijn, worden ter beschikking gesteld door de Staat.

Dit is nog niet alles. Want net zoals gewone werknemers 'bonnetjes' kunnen declareren, kan de koningin/de koning dat ook:

"Voor het Koninklijk Huis worden verder zogenaamde 'functionele kosten' gemaakt die worden betaald uit de begrotingen van de ministeries. Voor deze declaraties is in 2011 € 26,4 miljoen gereserveerd. Het gaat hier om de kosten van hofpersoneel voor zover die niet zijn opgenomen in de B-component van de uitkering, en om algemene kosten in verband met onder meer het gebruik van paleizen, auto's, paarden en rijtuigen."

Die hoeven dus niet uit het 'salaris' te worden betaald. Kan ook niet want een modale werknemer kost al zo'n euro 40.000.-/jaar (2013).

"Naast deze declaraties zijn in de rijksbegroting voor 2011 ook doorbelaste uitgaven van andere begrotingen opgenomen."
* uitgaven voor communicatie door de RVD
* taken van het Militaire Huis van het Koninklijk Huis voor ceremonieel en begeleiding
* ambtelijke ondersteuning van het staatshoofd door het Kabinet der Koningin. "
Dat kostte toen zo'n 5,6 miljoen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Respect voor dit informatief rijkelijk antwoord +
jacob46
11 jaar geleden
Absoluut. Mijn vraag is meer dan voldoende beantwoord. Dank u wel, computoon