Wat is de gemiddelde leeftijd voor uit huis gaan?

Op welke leeftijd zou een jongere het huis uit moeten gaan (op jezelf wonen)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

De gemiddelde leeftijd dat jongeren het huis uit gaan of de leeftijd waarop dat zou moeten? Dat zijn 2 verschillende vragen. Volgens het CBS gingen in 2000-2002 meisjes gemiddeld op hun 21e uit huis en jongens met 22,5.

De leeftijd waarop het zou moeten:
ik denk dat je daar geen gemiddelden aan kan hangen, de een is er met 17 al klaar voor (of is er eigenlijk nog niet klaar voor maar wil gewoon heel graag weg), de ander pas met 23.
Het ligt er maar aan wat de jongere fijn vindt, aan kan, en hoe lang de ouders het kunnen verdragen.
Ik zou 17-23 als een gemiddelde richtlijn nemen.

Wel vind ik dat je vanaf een jaar of 17 de jongere medeverantwoordelijkheid kan geven voor het huishouden. Dat zij sommige dagen koken, boodschappen doen, de was doen etc. Maar dat is natuurlijk ook erg afhankelijk van welke gezinsleden baan of studie hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

ik was zelf 15, maar een paar jaar later is beter denk ik. zo rond 18, 19, 20 vind ik een mooie leeftijd.
14 jaar geleden
Dat maakt niet uit, ik vind wel dat je minimaal 18 moet zijn, zodat je wettelijk ook alles zelf mag doen.
Je moet er natuurlijk wel helemaal klaar voor zijn, financieel en geestelijk. Anders blijf je nog even gezellig thuis wonen, er zijn genoeg mensen die pas op hun 25-ste het huis uitgaan. Zelf was ik 21.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als men gaat studeren is het een mooie tijd ervoor, zeker als het ouderlijk huis op meer dan een uur reistijd van de studieplaats af ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben inmiddels 22 en ben er nu wel langzaam aan toe om op mezelf te gaan wonen.
Volgens mij zit ik overigens wel boven het gemiddelde. Veel mensen gaan uit huis op hun 18e, dit vaak in combinatie met het 'op kamers gaan' vanwege de studie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf was ik 18, mijn oudste straks 19 als hij gaat studeren.
Ik vind tussen de 18 en 22 een mooie leeftijd om 'uit te vliegen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit verschilt per persoon,
de een is er al vroeg aan toe met zijn/haar 16e
de ander blijft zelfs tot aan zijn/haar 30e
in het ouderlijk huis
zelf vindt ik tussen de 18 en 22 jaar een mooie leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt heel erg van de jongere af. Sommigen hebben een karakter, waardoor ze prima voor zichzelf kunnen zorgen, anderen zijn heel gemakkelijk te beïnvloeden of zouden vereenzamen, als ze heel jong uit huis gaan.
Ook maakt het veel uit, of ze 'op kamers' of in een studentenhuis gaan wonen, of dat ze zelfstandig in een klein appartementje of flatje gaan, waarbij ze overal alleen voor staan. Ook de afstand tot en de verhouding met het ouderhuis kan een rol spelen.
Ik was zelf 17 toen ik 'op kamers' ging, mijn zusje was 19.
Maar de jongeren die met 25 nog steeds 's avonds aanschuiven aan tafel, de was gestreken op het voeteneind van hun fris-opgemaakte bedje vinden, en door de ouders herinnerd worden aan tandartsafspraken, zou ik met enige spoed het nest uitwerken.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meisjes zijn vaak eerder eraan toe, ze zijn vaak zelfstandiger en verantwoordelijker dan jongens. Meisjes willen zorgen en jongens willen graag verzorgd worden. Zo was het en zo is het nu nog steeds. Je hoort zelden dat een meisje met 30 nog thuis woont, misschien als ze haar zieke ouder niet alleen wil laten. Een jongen daarentegen, die nog geen interesse in een vaste relatie heeft laat zich nog graag door moeders verzorgen en moeders vindt het vaak prima. Voor uitwonende studenten ligt het vaak anders, die kennen de geneugtes van zelfstandigheid al. Die laten zich na hun studie niet graag meer regels opleggen. Gemiddeld zou ik zeggen dat een meisje al vanaf haar 18de gaat oriënteren en met 19-20 jaar het huis uit is en de jongens zijn zo`n jaar of 23.
amc
14 jaar geleden
Zelf was ik 15 en mijn broertje ook. maar ik ken ook iemand die 32 was toen hij op zichzelf ging.. Denk erg afhankelijk van de situatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was 18. Vond het niet leuk thuis en had liever de vrijheid (en lasten) van het alleen (nou ja.. samenwonen) wonen dan nog langer bij mijn ouders te zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ter compensatie van de - die ik niet begrijp.
Ik was ook 18 en vond 't ook niet leuk thuis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die min is misschien van iemand die vindt dat we blij mogen zijn dat je ouders voor je zorgen en je in huis willen hebben ofzo.. maar goed.. ik heb er niet voor gekozen om te bestaan dus waarom zou ik mijn ouders dankbaar zijn? Klinkt hard, maar goed.. ik vind het zo en niemand hier kan oordelen over hoe ik het thuis had.
Niet aan leeftijd denken, maar aan ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra je financieel afhankelijk bent en zodra je alle beslissingen zelf mag nemen.Ikzelf was 19,ben nu 43 maar ik had toendertijd beter nog een jaartje of 2-3 moeten wachten vind ik zelf.Maar gelukkig is alles toch goed terecht gekomen.