Kunnen we niet gewoon in het najaar de klok een half uur terug zetten en er dan voor altijd vanaf blijven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De vraag is of het kan, in tegenstelling tot sommigen die hier reageren moet ik dan toch wel zeggen dat het wel kan.

Wellicht levert het praktische bezwaren op, maar er is niet altijd een zomertijd geweest,

in sommige landen is die er ook niet, dat zijn wel meestal tropische landen waar de dagen globaal bijna even lang zijn het hele jaar door, maar toch.

Er zijn ook landen waar de wijziging van 1 uur al meerdere jaren zo is gebleven.

Uiteindelijk komt het neer op een beslissing van de overheid of een andere ondemocratische club, zoals de EU.

Of de mensen het leuk / nuttig gaan vinden is natuurlijk een tweede punt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee, dat zou niet kunnen..
oorsprong en redenen kun je in mijn bron lezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dan vieren we Nieuwjaar op een fout moment.
Maar serieus: Ik vind het een goed idee!
15 jaar geleden
Het kan, maar is niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan heft het nadeel in de winter het voordeel in de zomer op, en kun je net zo goed niets doen....

Overigens, inmiddels is zomertijd een beetje achterhaald: diverse studies laten zien dat de winst, althans in economisch opzicht, is tenietgedaan door onze gewijzigde levensstijl. We zetten 's morgens bijvoorbeeld rustig de verwarming voor een uurtje tijdens het ontbijt aan, iets dat vroeger veel minder of niet gebeurde.

Blijft overigens staan dat ik persoonlijk het extra uur licht in de avond erg aantrekkelijk vind: een goed glas wijn op het terras om 23.00 maakt het leven een stuk mooier!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, de winst aan daglicht zou dan te klein ten tijde van de zomertijd en in de winter moeten we dan 'geld bijleggen'