Is het normaal om met gevonden geheime stukken naar de pers te gaan?

Nu zijn er weer juridische documenten bij het afval aan de straatkant gevonden, waarmee de 'eerlijke vinder' gelijk mee naar het AD is gegaan.
Mijn eerste gang zou zijn: aanbellen bij het betreffende pand en vragen of ze iets kwijt zijn.
Dus waarom gaat het in de praktijk vaak zoals het hier gebeurt, dat men meteen de openbaarheid zoekt?
Krijgt met geld voor deze keuze? Wil men later lekker kunnen sneren met de onzorgvuldigheid van instanties? Of gebeurt het gewoon veel vaker, maar horen we van de meeste gevallen niets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

't Gaat om 't aan de kaak stellen van grove onzorgvuldigheid van de rechterlijke macht in dit geval en van andere instanties/instellingen in andere gevallen.
Als zulke zaken nooit aan de kaak zouden worden gesteld, dan zou er ook nooit iets verbeteren - de procedures / regels / wetten zouden niet verbeteren.

En waarom moet dat verbeteren? Omdat 't evengoed een zware criminele organisatie kan zijn die zulke papieren aan de kant van de straat vindt. En die gaat dan bijv. de informatie delen met anderen in de onderwereld, waardoor bijv. anoniemen getuigen kunnen worden geliquideerd.

Kortom: 't is letterlijk levensgevaarlijk dat zulke onzorgvuldige zaken gebeuren. Naar de eigenaar stappen en verder niks: mooi en aardig, maar daar zal men niks van leren. Hooguit die ene persoon, maar niet anderen (collega's van die rechter o.i.d.) in gelijke situaties. Want die zal lang niet altijd de fout melden bij zijn baas. Bijna nooit, zelfs. Zelfs dan is 't nog maar de vraag of die baas er iets mee doet - als die een goede verhouding heeft met de betrokkene, kan 't nog steeds in de doofpot terecht komen.

Verder is een rechter chantabel als iemand zulke zaken op straat vind. Iets wat je, zelfs de schijn daarvan, zoveel mogelijk moet voorkomen.

Dus is 't beter om zulke onzorgvuldigheden aan de kaak te stellen dan ze in doofpot te stoppen en alleen bij de eigenaar aan te bellen.

't Kan zijn dat iemand er wat geld voor krijgt als ie zoiets naar de krant brengt, maar dat is m.i. bijzaak en ondergeschikt aan 't grote belang in 't veilig houden van gevoelige informatie. Verder is 't natuurlijk helemaal persoonlijk wat er met zulke gevoeligde gevonden zaken gebeurt: iedereen zal weer anders reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een beetje van alles.

De personen die het vinden hebben de keuze: Te doen wat netjes is: De documenten in de bus van betreffende instatie te gooien of af te geven bij de portier. Of te doen wat hun 5 minuten roem & een beetje geld oplevert: De spullen bij een krant afgeven.

#Helaas blijkt dat met het een 'recht' vind om te laten zien: Kijk, mensen raken wel eens watkwijt, of gooien de verkeerde documenten bij het vuil. Met als gevolg dat er een deel van de bevolking op afval aast om wat spul in de krant te krijgen. Want laten we even wel wezen: Wie 'vindt' er nu tussen het afval 'toevalig' spullen die geheime stukken bevatten? Daar ben je gewoon naar aan het zoeken. En wat mij betreft is dat een beetje flauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was een rechter die haar dossiers bij het grof vuil had gezet. Zoiets mag aan de kaak worden gesteld. Naar de krant ermee! Ze heeft haar ontslag ingediend. En terecht, als je zo met je vertrouwelijke spullen omgaat.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist 't _niet_ openbaar maken zou m.i. flink afbreuk doen aan de betrouwbaarheid van 't rechtssysteem.
Intern regelen en betraffen? Da's niks anders dan 't in de doofpot stoppen. Er zal dan ook niet van worden geleerd.
Ja, en dat is maar goed ook. We noemen dit sociale controle. Het is van belang dat overheden en overheids instantiesworden gecontroleerd. Een van de weinige middelen voor de burger is de media en de pers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is normaal, GEVONDEN GEHEIME STUKKEN, want daar hebben wij het over... Ja dat is normaal, ontslag, weg met die rechter, en nooit meer recht spreken, dat is nu het respect van een rechter naar haar klanten, weg ermee...

Als ik ze vond, deed ik hetzelfde, meteen naar de pers en eisen dat de persoon in kwestie hangt, gelukkig god zij dank is dat ook gebeurd en de rechter kan naar de bijstand... Hier heb ik dan weer totaal geen begrip voor...

Het gebeurt helaas veel vaker, maar dan horen we er helaas niets van... Maar als we het horen, meteen maatregelen nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is niet netjes, maar helaas gebeurt het wel. Mensen snappen niet hoeveel schade ze anderen ermee berokkenen helaas. Geef het gewoon terug aan de eerlijke eigenaar en adviseer die het netjes te vernietigen als het weg moet en anders veilig op te bergen.
Maar nee, normaal is het dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik zeker normaal. Als je het naar de pers brengt, wil dit niet zeggen dat je de gevonden geheime stukken openbaar wilt maken...Het is bedoelt om de gang van zaken omtrent privacy gevoelige informatie en het gebrek aan voorzichtigheid daarvan aan de kaak te stellen. Het zou je maar gebeuren dat de informatie echt in de verkeerde handen valt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar is het weer normaal om anderen aan de schandpaal te nagelen.

Of we er inderdaad beter van worden dat betwijfel ik. Als we alles en iedereen die fouten maakt in de krant moeten gaan zetten, krijgen we voortaan een krant zo dik als een telefoonboek op de deurmat.

Het zou normaal moeten zijn dat iedereen eens beter op zijn spullen let en verantwoordelijkheid neemt. Maar dat het normaal wordt dat dit meteen aan de krant wordt gemeld als het niet gebeurd; ik vind van niet. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om die persoon op zijn/haar misser aan te spreken.