Donaties krijgen voor gebruik van diensten en consumpties ?

Ik heb hier regelmatig een kleine groep muzikanten en publiek.
Ze maken gebruik van mijn ruimte en instrumenten.
De verwarming en de verlichting staan aan en er is voldoende ruimte.
Ik verkoop geen drank of etenswaren ik geef het hun.
In ruil daarvoor komen mensen met eigen drank of vullen het aan.
Of ze geven een bedrag die vrijstaat zonder verplichtingen.
Ze doen dat omdat ze zien dat het geld moest gekost hebben deze dag.
Vanuit hun zienswijze houden ze deze dagen instant en de kosten laag.

Nu gaat de gemeente mij veroordelen dat ik in strijd met de horeca wet ben.
Ik doe dit vanuit een besloten omgeving en is dus niet openbaar.
ik ga daar denkelijk sancties van krijgen en ben regelmatig op het stadhuis geweest voor een uitleg. Hun blijven dit zien als een horeca.

Ik heb geen vergunning hier voor nodig had ik begrepen
En ik woon op de locatie zelf en heb een muziekzaal/huiskamer ingericht.
Het betreft een loods met woonbestemming en werkplaats.

Mijn gasten komen hier bij mij thuis muziek maken en ontspanning.
De sfeer is altijd goed en nog nooit calamiteiten gehad.
Het is heel beperkt wat er te drinken is op is op.
Het gaat de gemeente puur om de bier en wijn.
Ik en mijn gasten willen dit voortzetten we zijn geen van allen kroeglopers en willen hier op de Bronsplace in Lelystad dit blijven doen.
Deze sociale hangplek voor muziekliefhebbers en diverse bezoekers zou i n stand kunnen blijven als ik de donaties en giften kan blijven aanpakken.

Toegevoegd na 6 dagen:
is er een oplossing mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet handiger om het helemaal niet over donaties te hebben; wordt toch niet giraal overgemaakt...? Tja, en wat mensen zelf meenemen aan booze,...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou eens bij een Juridisch Loket kunnen langsgaan of ze kunnen bellen, daar kan je gratis advies krijgen over allerlei juridische zaken, misschien kunnen zij je wel vertellen wat er precies wel en niet mag, en of er bepaalde mogelijkheden zijn om het wel te mogen.
En als er geen mogelijkheden bestaan, misschien toch maar je gasten uitleggen dat je geen drankjes mag geven, en vragen of ze zelf wat te drinken willen meenemen, en alleen af en toe een kleinere bijdrage geven voor de overige onkosten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij sta jij helemaal in je recht, zo lang er geen overlast is mag jij best besloten feestjes houden voor jouw muziekvrienden. Jongeren mogen toch ook een zuipkeetje hebben als ze zelf hun drank betalen en als niemand er last van heeft? Zo lang je maar niet adverteert en commercieel verkoopt. Ga wel even na of je aan brandveiligheid voldoet. En win inderdaad info in bij het juridisch loket.

Antwoorden (1)

een drank- en horecavergunning heeft u alleen nodig indien u een horecabedrijf bent. U geeft duidelijk aan dat u dat niet bent, dus dat punt is niet van toepassing. Mogelijke knelpunt is een eventuele evenementenvergunning Evenementenvergunning is meestal niet van toepassing indien er sprake is van minder dan 100 personen, de avond afloopt voor 24:00 uur, en er geen geluidsoverlast optreed.

Als er geen alcohol verkocht wordt, is er géén drank- en horecavergunning nodig. Bovendien mag u als privépersoon belastingvrij giften in ontvangst nemen, zolang zij per gever per jaar maximaal 2.057,- euro doneren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dat wat te makkelijk gedacht is. De vraagsteller kan wel vinden dat zijn/haar hangplek niet onder horecabedrijven valt, maar daar is de gemeente het blijkbaar niet mee eens, en dan is het toch de gemeente die beslist of het onder horeca valt of niet; of uiteindelijk de rechter, mocht het zover komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien de gemeente WEET dat er alcohol verkocht wordt kunnen ze onder dwang van een boete eisen dat de verkoop wordt gestaakt. Hebben ze hier echter geen bewijs van dan sta je voledig in je recht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemeente heeft geen strafbare feiten gezien alleen een vermoeden.
dat vermoeden is gegeven door onder andere dat vrienden mij een vergoeding geven voor het algemene gebruik van instrumenten verwarming elketra en meerdere zaken waaronder ook de consumpties zijn. van uit een vrienden kring besloten is het op gezet om met elkaar hier een leuke dag te hebben. Op de dag van de controle had ik een besloten karaoke feest gehouden en elke deelnemer betaalde 5,00 om de prijs te winnen van 25,00 35,00 en een van 50,00 daar was de kosten mee gedekt zowel voor het drinken als de prijs.
politie en gemeente binnen hebben het feest laten doorgaan en ze hebben geen aantekeningen gemaakt of de boel plat gelegd.
Ik moet er altijd zolang ik dit doe er geld bij doen het is geen winstgevende onderneming en wel is het me vrienden gegund.
Ze doen wat voor mij en ik doe wat terug. en dat gaat met gesloten beurs en wie hier een bijdrage doet om het in stand te houden is vrij.
Er hangt geen prijslijst en wat ik turf is om te zien wie wat moet aanvullen als het op is en dat gaat altijd goed.