Waarom luisteren we vaak naar ouderen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet iedereen doet dat, als je heel jong bent dan moet je wel, maar rond de puberteit dan wil men even niet naar ouderen luisteren, maar alleen naar peermembers... En voor de een is die houding van korte duur, maar sommigen volharden daar lange tijd in... Uiteindelijk luisteren we naar ouderen omdat we ontdekken dat zij een geheim hebben, dat we graag willen weten en leren...

Omdat je zelf wel weet dat ouderen erg veel ervaring hebben .............en jij hoopt dat zij het juiste antwoordt voor je hebben .............en zij zullen je ook het beste aanraden en uitleggen WAAROM !

Het zou fijn zijn als dat zo was en in sommige gevallen is dat ook wel zo maar bijvoorbeeld tieners luisteren helemaal niet naar (ouders)ouderen waardoor ze vaak door schade en schande wijs worden.

Omdat we er bijna automatisch vanuit gaan dat ouderen meer levenservaringen hebben en dus een bepaalde wijsheid. Toch weet ik uit ervaring dat jonge(re) mensen ook heel veel wijsheid in zich kunnen hebben, maar zijn er mensen die denken dat dit vanwege leeftijd niet echt mogelijk is. En als ik nog even een spirituele noot aan mag brengen: er zijn jonge mensen met een oude, wijze ziel die een diepe wijsheid in zich hebben. Nog een ander ding: luisteren kan ook respect inhouden. Respect voor de oudere medemens, waardoor we luisteren.

Je hebt vaker ontzag voor oudere mensen en uit een soort van respect ben je geneigd te luisteren. Dat hebben we zo geleerd. Mijn ervaring is dat ik er wel achter moet staan wat oudere vinden. En motiveer ik me graag als ik het er toch niet mee eens ben. Als je merkt dat oudere jou mening respecteren kun je makkelijker voor je eigen mening uit komen.

Zij hebben veelal meer wijsheid in pacht.

In je vraagstelling ga je er vanuit dat iedereen vaak naar ouderen luisteren. Uit eigen ervaring weet ik dat dat steeds minder wordt. Vroeger deed je dat uit respect. Tegenwoordig luister je naar ouderen als zij ook daadwerkelijk iets zinnigs te vertellen hebben. Als puber zou ik ook niet luisteren naar betweterige ouders of grootouders die jou de kans niet geven om iets zelf uit te zoeken. Goeie raad en advies werkt alleen als je er zelf om vraagt.

Ze hebben meestal gewoon meer ervaring.

Volgens mij luisteren we helemaal niet vaak naar ouderen, maar als we het doen, dan doen we het omdat ze meer hebben meegemaakt dan wij.

Omdat veel mensen er van uit gaan,dat wij het beter weten dan jullie piepkuikens! Maar daar klopt geen bal van.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100