Hoe lang worden er al dierenproeven gedaan?

Ik hou een werkstuk over Make-up. En wil weten hoe lang er al dieren worden getest. Weten jullie dat misschien? M'n werkstuk moet morgen al af zijn. Alvast bedankt voor je antwoord.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Reeds van 500 voor chr bij de grieken,geef u hierna een overzicht van de geschiedenis:

500 v. Chr - 100 na Chr. Eerste dierproeven op levende dieren om organen en weefsels te bekijken en de plek in het lichaam vast te stellen (anatomie).
100-200 Experimenten van Galenus: welke processen spelen zich af in het lichaam?
1400-1600 Anatomisch onderzoek (hoe zit het lichaam in elkaar zit) van dieren en, eerst in het geheim, ook van mensen (aan de galg gestorven misdadigers).
1600-1850 Onderzoek naar fysiologie (hoe werkt het lichaam). Men keek in eerste instantie vooral naar de bloedsomloop.
1859 Boek The Origins of Species van Charles Darwin benadrukt de overeenkomsten tussen mensen en dieren. Het maakt (resultaten van) dierproeven geloofwaardiger voor toepassing op de mens.
1856 Wetenschapper Claude Bernard geeft belang aan van proefdieren voor de ontwikkeling van de geneeskunde.
1870 Narcosemiddelen worden ontdekt. Dit zorgt ervoor dat dieren voortaan tijdens een dierproef onder narcose kunnen worden gebracht.
1875 In Engeland wordt de eerste antivivisectievereniging (tegen dierproeven) opgericht.
1876 Eerste wet voor de bescherming van proefdieren in Engeland (Prevention of Cruelty to Animals Act).
1881 Dierproeven worden voor het eerst besproken in het Nederlandse kabinet. Dierenmishandeling wordt strafbaar.
1890 De Nederlandse Bond tot Bestrijding der Vivisectie (NBBV) in Nederland wordt opgericht. Inentingen tegen allerlei ziekten worden ontwikkeld en getest op dieren.
1918 Medicijnen worden in grote hoeveelheden in de fabriek gemaakt en getest op dieren. Het proefdiergebruik stijgt enorm.
1951 Christine Stevens sticht het Animal Welfare Institute (dierenwelzijn) in Amerika.
1959 De biologen Russel en Burch definiëren de 3 V's voor dierexperimenten (vervanging, vermindering en verfijning).
1966 Animal Welfare Act (Wet op dierproeven) wordt aangenomen in Amerika.
1977 De Wet op de dierproeven wordt aangenomen in Nederland.
1985 Het dierproevenbesluit wordt in Nederland van kracht.
1990 Instelling van Dierenexperimentencommissies (DEC). Onderzoekers moeten hun onderzoeksplan laten toetsen door een DEC voordat ze een dierproef mogen uitvoeren.
1993 Eerste Wereldcongres over Alternatieven voor dierproeven (Amerika).
1996 Tweede Wereldcongres over Alternatieven voor dierproeven (Nederland).
1997 In Nederland is het voortaan verboden dierproeven te doen voor het testen van cosmetica.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie! :) Ben d'r super blij mee! Weet je misschien ook of ze nog steeds proefdieren doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, mooie uitleg. Voor de vraagsteller: eerst mocht er nog wel dierproeven gedaan worden op de ingredienten apart (niet op het eindproduct). Vanaf dit jaar mag dat ook niet meer, zie linkjes. http://www.informatiedierproeven.nl/dierproeven-en-cosmetica
http://www.proefdiervrij.nl/