Bestaat er en relatie tussen het werkwoord "paren" en het zelfstandig naamwoord "paar" of "paartje" ?

M.a.w. moet je "gepaard" met elkaar hebben om een "paar" of " paartje" te zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een paar is twee en paren doe je met twee personen. Je hoeft niet gepaard te hebben om een paar of paartje te zijn omdat je ook een paar sokken hebt en een paar fietsen in de schuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Paren is overigens bijeenvoegen en geslachtsgemeenschap hebben. http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/paar