Heeft een redactie van een regionale krant nog wel iets journalistieks te doen of is het alleen maar knip- en plakwerk van de persbureaus en partijen?

Hoe komt een nieuws bericht helemaal in een krant? Dit vraag ik mij af omdat er zoveel verschillende pers- en mediadiensten zijn. Neem bijvoorbeeld het Noord-Hollands dagblad, en dan nog regionaler, De Enkhuizer courant. Dit regionaal dagblad hoort bij het NHD. Het NHD is aangesloten bij HDC Media. HDC Media is op zijn beurt weer lid van DePersdienst van Wegener. Wat is precies de rol van alle partijen? En heeft de redactie van een regionale krant nog wel iets journalistieks te doen of is het alleen maar knip- en plakwerk van voorgaande partijen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Informeer eens bij een krantenredactie of er wel eens een Open Dag bij de krant wordt gehouden of vraag of je eens een dag kan meelopen met een journalist. Dan krijg je een prima inzicht in het werk van een journalist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe regionaler de krant hoe regionaler het nieuws. Nieuws van de buurt en wijken in Enkhuizen staan dus wel in die Enkhuizer courant maar niet in het Noord-Hollands Dagblad dus ze hebben daar zeker wel wat te doen!

Antwoorden (3)

Veel knip en plakwerk (plagiaat).
Alleen kranten met onderzoeksjournalisten hebben originele, eigen stukken erin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Om het werk van een journalist nou plagiaat te noemen, dat gaat wel erg ver! De journalisten nemen (veel van hun) berichten over van persbureaus, maar dat is een normale gang van zaken. Daar zijn afspraken over gemaakt en daar worden de persbureaus voor betaald. Er is echt geen sprake van plagiaat. Ook het overnemen van nieuws uit andere media is echt geen plagiaat, wanneer de bron daar goed bij wordt vermeld.
Het Noordhollands Dagblad heeft verschillende edities (zie bron). Nieuwsberichten komen niet alleen binnen via persbureaus, ook ontvangen de (lokale) redacties talloze uitnodigingen en persberichten, b.v. over activiteiten van politie en brandweer, maar ook van tal van bedrijven in de regio. De (hoofd)redactie beoordeelt alle nieuwsberichten en als die (lokaal of regionaal) belangrijk zijn, worden stad- en streekredacteurs aan het werk gezet. Zij hebben verschillende taken. In de eerste plaats zorgen ze ervoor dat nieuwsberichten van persbureaus worden aangevuld met eigen informatie. Bij actuele gebeurtenissen gaan ze soms naar de locatie om informatie te verzamelen of interviews af te nemen. Ook telefonisch of per e-mail wordt informatie ingewonnen. Dat kan zowel betrekking hebben op nieuwsberichten van persbureaus als op persberichten die rechtstreeks bij de redacties zijn binnengekomen. Daarnaast schrijven ze ook redactionele artikelen en reportages. Berichten worden vaak in meerdere edities geplaatst. Voor artikelen en reportages geldt dat ze soms ook worden uitgewisseld met redacties van andere regionale kranten, elders in het land. Het is wel zo dat de regionale kranten vroeger veel meer redacteuren in dienst hadden en dus meer aandacht konden besteden aan (klein), lokaal nieuws.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik zie heel vaak in verschillende kranten exact dezelfde berichten staan. De redacties nemen niet eens de moeite om formuleringen anders te maken.
Met name bij gratis huis aan huis bladen geldt dat standaardpersberichten vaak ongewijzigd worden overgenomen.