Wat te doen bij sterk vermoeden diefstal in verzorgingstehuis?

bij mijn "schoonmoeder" in het verzorgingstehuis is nu voor de tweede keer een briefje van 50 verdewenen.
nu is ze af en toe wat warrig, dus we hebben alles overhoop gehaald, maar niets gevonden.
ik ga het wel melden, maar verwacht daar niet teveel van.

11 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk moet dit gemeld worden, maar de vraag is: wat wil je er mee bereiken ? Meldt je het bij de teamleider, wat verwacht je dan dat die doet ? Het personeel vermanend toespreken ? Meer kan hij/zij niet. Hiermee is ook meteen de dader gealarmeerd dat er bij schoonmoeder extra opgelet wordt en deze zal voorlopig een ander slachtoffer gaan zoeken of zich alleen maar even gedeisd houden. Bovendien: was het wel het personeel en niet een andere bewoner of zelfs een ongewenste bezoeker ? Wil je de dief echt pakken, dan zul je deze op heterdaad moeten betrappen. Vrijwel de enige manier is dat te doen via een verborgen camera.
Ga je die op eigen houtje plaatsen, dan zul je dat met waarschuwingen aan moeten geven. Anders is het niet rechtsgeldig (en dan nog niet altijd)
Door die waarschuwingen gaat natuurlijk het hele effect verloren. De enige die rechtsgeldig 'sneaky' een verborgen camera mag (laten) plaatsen is de politie. Dit moet natuurlijk wel in overleg met je schoonmoeder (indien mogelijk) en/of de familie. Doe wat je normaal ook in het geval van een diefstal doet: doe aangifte bij de politie !!! Zij weten de juiste methoden om een dader echt te pakken of minimaal kunnen zij je adviseren hoe te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt.

Het beste antwoord

Naar aanleiding van mijn werk in een verpleeghuis waar ook veel gestolen werd het volgende advies:
Altijd melding maken. Ik zou dat in eerste instantie doen bij de teamleider. Het best kun je dan niemand beschuldigen, bewijs daarvoor zal er dan toch niet zijn. Noteer en geef zo mogelijk ook zo veel mogelijk gegevens door: het was ergens tussen die en die datum. En zeg erbij dat je overweegt bij de politie aangifte doen.
Mocht het nog een keer gebeuren, dan zou ik in elk geval weer melding maken bij de teamleider en dan wel aangifte doen.
Ik zie dat anderen schrijven dat het verzorgingshuis niet zal meewerken. Mijn ervaring is anders. Een verzorgingshuis is gebaat bij een goede naam en zal dus ook willen optreden bij diefstal. Alleen is dat erg lastig. Praktisch gezien, want dieven laten zich niet zo gemakkelijk betrappen, maar het ligt ook gevoelig, want de kans is groot dat het iemand uit eigen gelederen betreft. En bij een neutrale, niet-beschuldigende, maar wel bezorgde melding zal men waarschijnlijk meedenkend reageren, zeker als die melding zich herhaalt.
Op mijn werk zijn wel eens, in overleg met hogerhand of met politie camera's opgehangen. Maar dat gebeurt dan wel alleen als er meerdere meldingen gemaakt zijn.
Ook is er aan de hand van de extra informatie bij meldingen wel eens uitgeplozen wie er op al die momenten dienst had en met die mensen zijn gesprekken gevoerd. Groot geld kon bij ons in een kluisje bij de teamleider.

Maar misschien wel het belangrijkste: ik als 'gewoon personeelslid' ben extra alert als ik weet dat er diefstal plaatsvindt: een collega die voor een kamer rondhangt met een mobieltje aan het oor en een tweede die binnen rondrommelt: ik loop ook naar binnen. Wil een bewoner iets kopen, of komt hij of zij met de portemonnee naar me toe: in aanwezigheid van een collega en samen met de bewoner controleren of de inhoud ervan nog in orde is en of de bewoner na de aankoop nog in bezit is van de correcte hoeveelheid geld.

En natuurlijk kunnen er altijd verrassingen ontstaan: iemand die het hele zaakje niet vertrouwde en een bloempot tot spaarpot had gedoopt, maar daarvan desgevraagd niets wist, maar wel steeds het geld erin stopte. Of iemand die elke week een tijdschrift kocht met het briefgeld dat in het weekend gegeven werd, maar zich dat de week erna niet meer realiseerde, maar wel zag dat het briefje weg was. Of een bewoner die geld 'leende' aan een bietsende andere bewoner, maar dat een paar dagen later niet meer wist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou het in eerste instantie niet melden, want de diefstal zal ongetwijfeld ontkend worden. Vooral omdat schoonmoeder (waarom tussen quotes?) af en toe warrig is, is de kans groot dat je met een onbevredigend gevoel het gesprek afsluit

Als je er vrijwel zeker van bent dat het echt gestolen is, kun je overwegen om een verborgen camera te plaatsen en de gelegenheid te bieden voor diefstal door bijvoorbeeld geld iets uit de portemonnaie te laten steken en deze iets in het zicht te leggen.

Vervelende kwestie, maar alleen met bewijs lijkt me er iets aan te doen. Jammer dat zelfs een verzorgingstehuis tegenwoordig geen veilige haven meer kan zijn.
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ik denk dat dit vaker zal gebeuren, en dat een melding daarom wel zin heeft. tussen aanhalingstekens omdat dit de moeder van een heel goede vriend betreft, en ik meehelp in de verzorging, en wekelijks langsga.
ik ben een soort aangenomen schoondochter zeg maar :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker wel gaan melden.
En het onderzoek laat je maar aan de politie over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel melden, waarom zou men schoonmoeder niet geloven, ook al is ze soms wat warrig. Mijn ervaring is dat men met degelijke meldingen serieus omgaat.
paulus811
11 jaar geleden
De politie? Kijk maar uit dat ze je niet oppakken wegens smaad tegen het verzorgingstehuis.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heb jij een vreemd beeld over verzorgingshuizen @Paulus
paulus811
11 jaar geleden
Waar zeg ik iets over verzorhingstehuizen? Ik heb het over de politie. En vervolgens justitie. En daar heb ik inderdaad een niet al te positief beeld van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het eerste deel van jouw antwoord kwam bij mij over als melden bij het verzorgingshuis niet de politie.
Verder zal de eventuele aangifte van smaad van het verzorgingshuis moeten komen en niet van de politie.
Vandaar mijn indruk over jouw kijk op een verzorgingshuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@paulus811
Bij aangifte zul je melden dat er geld is verdwenen. Niet dat het verzorgingstehuis dit op zijn geweten heeft. Van smaad is dus geen sprake.
paulus811
11 jaar geleden
Nou, geen sprake... De verdenking ligt al snel op personeel van het tehuis en vaak blijkt dat niet onterecht. In een mishandelingszaak van een oudere enkele maanden geleden leverde een verborgen camera het onomstotelijke bewijs, terwijl het tehuis daarvoor in alle toonaarden de mishandeling ontkende. Die uitzending destijds is de basis van mijn antwoord. http://www.nujij.nl/algemeen/verborgen-camera-toont-ouderenmishandeling-in.16692945.lynkx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die verdenking laat je over aan de politie. Ik zie niet in hoe er dan door de aangever smaad gepleegd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus toch jouw kijk op de verzorgingshuizen. Schokkend en verschrikkelijk dat zulke misstanden plaats vinden en helaas zal dit in Nederland ook wel voorkomen.
Maar dit wil niet zeggen dat het zinloos is om een diefstal te melden bij een verzorgingshuis. Men weet daar echt wel dat het gebeurt en zal er werk van maken.
door mijn vrijwilligers werk in een verzorgingstehuis, weet ik hiervan.
het is te triest voor woorden maar er wordt gigantisch gestolen...
niet alleen geld, maar ook juwelen verdwijnen.
eigendommen van het huis zelf, alsook etenswaren verdwijnen als sneeuw voor de zon.

rigoureuze maatregelen als alle waardevolle zaken achter slot en grendel is de enige oplossing tot dusver.
voor de bewoner, die toch een weinig (zak-)geld moet kunnen hebben, is 10 à 20 euro meer dan genoeg, ervan uitgaande dat deze bewoner geen huishoudelijke(voedsel) boodschappen hoeft te doen.

andere oplossingen zijn bij "ons" nog niet gevonden.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik vergat:
advies is zeker deze diefstal te melden, alleen al om er achter te komen wie op dat tijdstip werkte/aanwezig was. (dus personeel, vrijwilligers en bezoek).
al kan men er niet meteen iets mee doen, naar mijn idee *moet* het gemeld worden (zo niet aangifte ?).

Toegevoegd na 21 minuten:
opgenomen in het academisch ziekenhuis dijkzicht (nu bekend als erasmus) is mij hetzelfde gebeurd. ik had een klein portemonneetje met weinig geld, 1 en 2 euro munten totaal 11 euro, en jawel zelfs daar of moet ik zeggen ook daar werd (niet alles) gestolen, achteraf blij dat ik maar zo weinig in mijn beurs had en net als mijn mobiel heeft het niet meer in de lade van het nachtkast(je) gelegen, maar heb ik het dag en nacht bij me gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
nav je toevoeging: het is lastig, want tot twee keer toe is het geld in de loop van de week verdwenen, geen idee op welke specifieke dag, laat staan het tijdstip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is het probleem juist met bewoners die niet meer helemaal "bij" of helder zijn.
oplossing is, lijkt mij, 10 of hooguit 20 euro per keer geven en schoonmoeder vragen/op het hart drukken, deze beurs tenminste overdag steeds bij zich te houden. er zijn bewoners die gewoon zijn hun beurs op een bepaalde plek (op de hoek van het dressoir, bijv. of op de keukentafel) te leggen.
"open en bloot" zullen we maar zeggen, in ieder geval: te gemakkelijk voor de dief. er zou ook een afdeling in het huis moeten bestaan, die bepaalde bewoners zakgeld geeft, is dat een idee, of doen jullie het ook wekelijks ?
Rieneke1
11 jaar geleden
het geld lag niet open en bloot, maar in een beurs in de lade.
wij nemen voor haar mee wat ze nodig heeft, en zo nodig begeleiden we haar naar het winkeltje in het tehuis, en rekenen dan meteen af.
dan maar zo, het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
balen hè, maar ook een beurs in een lade ligt "open en bloot", binnen 3 minuten hebben ze alle mogelijke plekjes gecheckt en beroofd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het haalbaar om schoonmoeder bij een volgende keer diezelfde avond te laten opbellen naar jullie om het te melden, maar dan nog is het tijdstip van de verdwijning misschien niet meer "in herinnering/in beeld"?
Rieneke1
11 jaar geleden
nee, dat is een brug te ver helaas.
Zeker gaan melden.
En als men van het verzorgingshuis niet naar behoren reageert dan
zeg je dat je aangifte gaat doen bij de politie.

In 2011 is dit veel voorkomende probleem aangekaart door Rene Diekstra die daarmee het landelijk nieuws haalde.
Maar er is ook pas weer in Roosendaal en in Renkum een vrouw aangehouden.

http://www.politie.nl/nieuws/2012/november/30/08-vrouw-aangehouden-voor-diefstallen-in-verpleeghuis.html

http://www.politie.nl/nieuws/2012/december/10/02-renkum-aanhouding-na-diefstal-uit-verzorgingstehuis.html

Het verzorgingshuis zal er geen ruchtbaarheid aan willen geven, maar kunnen wel aangeven of het vaker gebeurt.
En dan moet er zeker aangifte worden gedaan bij de politie!