Wat te doen bij sterk vermoeden diefstal in verzorgingstehuis?

bij mijn "schoonmoeder" in het verzorgingstehuis is nu voor de tweede keer een briefje van 50 verdewenen.
nu is ze af en toe wat warrig, dus we hebben alles overhoop gehaald, maar niets gevonden.
ik ga het wel melden, maar verwacht daar niet teveel van.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Naar aanleiding van mijn werk in een verpleeghuis waar ook veel gestolen werd het volgende advies: Altijd melding maken. Ik zou dat in eerste instantie doen bij de teamleider. Het best kun je dan niemand beschuldigen, bewijs daarvoor zal er dan toch niet zijn. Noteer en geef zo mogelijk ook zo veel mogelijk gegevens door: het was ergens tussen die en die datum. En zeg erbij dat je overweegt bij de politie aangifte doen. Mocht het nog een keer gebeuren, dan zou ik in elk geval weer melding maken bij de teamleider en dan wel aangifte doen. Ik zie dat anderen schrijven dat het verzorgingshuis niet zal meewerken. Mijn ervaring is anders. Een verzorgingshuis is gebaat bij een goede naam en zal dus ook willen optreden bij diefstal. Alleen is dat erg lastig. Praktisch gezien, want dieven laten zich niet zo gemakkelijk betrappen, maar het ligt ook gevoelig, want de kans is groot dat het iemand uit eigen gelederen betreft. En bij een neutrale, niet-beschuldigende, maar wel bezorgde melding zal men waarschijnlijk meedenkend reageren, zeker als die melding zich herhaalt. Op mijn werk zijn wel eens, in overleg met hogerhand of met politie camera's opgehangen. Maar dat gebeurt dan wel alleen als er meerdere meldingen gemaakt zijn. Ook is er aan de hand van de extra informatie bij meldingen wel eens uitgeplozen wie er op al die momenten dienst had en met die mensen zijn gesprekken gevoerd. Groot geld kon bij ons in een kluisje bij de teamleider. Maar misschien wel het belangrijkste: ik als 'gewoon personeelslid' ben extra alert als ik weet dat er diefstal plaatsvindt: een collega die voor een kamer rondhangt met een mobieltje aan het oor en een tweede die binnen rondrommelt: ik loop ook naar binnen. Wil een bewoner iets kopen, of komt hij of zij met de portemonnee naar me toe: in aanwezigheid van een collega en samen met de bewoner controleren of de inhoud ervan nog in orde is en of de bewoner na de aankoop nog in bezit is van de correcte hoeveelheid geld. En natuurlijk kunnen er altijd verrassingen ontstaan: iemand die het hele zaakje niet vertrouwde en een bloempot tot spaarpot had gedoopt, maar daarvan desgevraagd niets wist, maar wel steeds het geld erin stopte. Of iemand die elke week een tijdschrift kocht met het briefgeld dat in het weekend gegeven werd, maar zich dat de week erna niet meer realiseerde, maar wel zag dat het briefje weg was. Of een bewoner die geld 'leende' aan een bietsende andere bewoner, maar dat een paar dagen later niet meer wist.

Ik zou het in eerste instantie niet melden, want de diefstal zal ongetwijfeld ontkend worden. Vooral omdat schoonmoeder (waarom tussen quotes?) af en toe warrig is, is de kans groot dat je met een onbevredigend gevoel het gesprek afsluit Als je er vrijwel zeker van bent dat het echt gestolen is, kun je overwegen om een verborgen camera te plaatsen en de gelegenheid te bieden voor diefstal door bijvoorbeeld geld iets uit de portemonnaie te laten steken en deze iets in het zicht te leggen. Vervelende kwestie, maar alleen met bewijs lijkt me er iets aan te doen. Jammer dat zelfs een verzorgingstehuis tegenwoordig geen veilige haven meer kan zijn.

door mijn vrijwilligers werk in een verzorgingstehuis, weet ik hiervan. het is te triest voor woorden maar er wordt gigantisch gestolen... niet alleen geld, maar ook juwelen verdwijnen. eigendommen van het huis zelf, alsook etenswaren verdwijnen als sneeuw voor de zon. rigoureuze maatregelen als alle waardevolle zaken achter slot en grendel is de enige oplossing tot dusver. voor de bewoner, die toch een weinig (zak-)geld moet kunnen hebben, is 10 à 20 euro meer dan genoeg, ervan uitgaande dat deze bewoner geen huishoudelijke(voedsel) boodschappen hoeft te doen. andere oplossingen zijn bij "ons" nog niet gevonden. Toegevoegd na 3 minuten: ik vergat: advies is zeker deze diefstal te melden, alleen al om er achter te komen wie op dat tijdstip werkte/aanwezig was. (dus personeel, vrijwilligers en bezoek). al kan men er niet meteen iets mee doen, naar mijn idee *moet* het gemeld worden (zo niet aangifte ?). Toegevoegd na 21 minuten: opgenomen in het academisch ziekenhuis dijkzicht (nu bekend als erasmus) is mij hetzelfde gebeurd. ik had een klein portemonneetje met weinig geld, 1 en 2 euro munten totaal 11 euro, en jawel zelfs daar of moet ik zeggen ook daar werd (niet alles) gestolen, achteraf blij dat ik maar zo weinig in mijn beurs had en net als mijn mobiel heeft het niet meer in de lade van het nachtkast(je) gelegen, maar heb ik het dag en nacht bij me gehouden.

Zeker gaan melden. En als men van het verzorgingshuis niet naar behoren reageert dan zeg je dat je aangifte gaat doen bij de politie. In 2011 is dit veel voorkomende probleem aangekaart door Rene Diekstra die daarmee het landelijk nieuws haalde. Maar er is ook pas weer in Roosendaal en in Renkum een vrouw aangehouden. http://www.politie.nl/nieuws/2012/november/30/08-vrouw-aangehouden-voor-diefstallen-in-verpleeghuis.html http://www.politie.nl/nieuws/2012/december/10/02-renkum-aanhouding-na-diefstal-uit-verzorgingstehuis.html Het verzorgingshuis zal er geen ruchtbaarheid aan willen geven, maar kunnen wel aangeven of het vaker gebeurt. En dan moet er zeker aangifte worden gedaan bij de politie!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100