Hoeveel procent van ons geld is vals?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je je geld goed africht, wordt het niet vals :p

Het beste antwoord

Ongeveer 0,002 procent van alle biljetten die in Nederland in omloop in Nederland zijn, is vals. Het gaat vooral om biljetten van 50 euro, gevolgd door briefjes van 100 euro.
Bronnen:
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer was dat? toen de euro net 2 maanden in omloop was? lijkt me zo weinig...
AWM
14 jaar geleden
@beiden: Dit bericht is ca. 1 jaar oud. En het zijn toch bijna valse 600.000 biljetten in de Euro-zone...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wereldwijd is ongeveer 0,0016% vals van de Euro biljetten. 600.000 x 50 = veel! 30 mln!

Andere antwoorden (2)

Hoeveel procent weet ik niet precies.
Maar bij ons aan de zaak is pas een keer een vals eurobiljet opgedoken sinds de invoering.
Terwijl er heel veel cash betaald wordt.
In principe dus een heel klein percentage van alle euro,s die er in omloop zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel vals geld er in omloop is, dat weet niemand. Zolang een biljet in omloop is, is het nog niet "gedetecteerd" als zijnde vals. Een vals biljet valt pas door de mand, zodra het bij een bank ingeleverd wordt, direct daarna word het uit de circulatie gehaald, en doet het dus niet meer mee met de betaalstroom.
Uit onderstaand artikel blijkt hoeveel biljetten zijn onderschept. Het is wel wat oud, uit 2008, maar recenter kon ik niet ontdekken....

Het aantal valse eurobiljetten dat het afgelopen half jaar is onderschept, is gestegen met ruim 70% ten opzichte van de laatste zes maanden van 2008.
In de eerste helft van dit jaar zijn 82 duizend valse biljetten onderschept, maakte de Nederlandsche Bank deze week bekend. In heel Europa werden maar liefst 713 duizend valse eurobiljetten onderschept en dat is meer dan 37% dan in de tweede helft van vorig jaar.
Overigens blijft het aantal vervalsingen in vergelijking met het aantal echte biljetten laag. Er zijn ongeveer 32,5 miljard eurobiljetten in omloop.