Waarom zijn kinderen 'gratis' verzekerd voor zorg?

Wat zijn de overwegingen daarvoor en waarom is er bijv geen minimale bijdrage van (als voorbeeld) €25 per maand?

11 jaar geleden

Antwoorden (2)

(Mijn antwoord is gebaseerd op logisch beredeneren naar aanleiding van wetgeving die bij mij bekend is. Of dit echt de reden is, vrij zeker wel)

Jongeren tot 18 jaar hebben over het algemeen nog geen inkomen. Daarom zijn er allemaal wetten in Nederland om ervoor te zorgen dat deze groep mensen toch normaal kan leven. Belangrijkste hierin is dat de ouders tot 18 jaar verplicht zijn te voorzien in Huisvesting en levensonderhoud en hiervoor krijgen zij geld (kinderbijslag). Dit wordt dus door de ouders betaalt, en hier krijgen ze compensatie voor. In Nederland is het verzekeren voor zorg verplicht. Omdat dit verplicht is, en deze groep geen inkomen heeft, hoeft deze groep hier niet voor te betalen. Er had net als de kinderbijslag kunnen worden gekozen voor een systeem waarbij de ouders een compensatie hiervoor krijgen, maar dit systeem is minder omslachtig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen moet je beschermen en je moet niet het risico willen lopen dat er ouders zijn die bijv vanwege het eigen risico NIET met een kind naar de dokter gaan of die geen zorgverzekering afsluiten omdat ze het geld niet hebben.

Verder kun je er 25 euro voor vragen maar je kunt ook de kinderbijslag 25 euro lager maken. Vestzak-Broekzak voor de schatkist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kinderbijslag voor de oudste kinderen (vanaf 12) wordt binnenkort met 30 per maand verlaagd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het punt niet brainless, we moeten allemaal inleveren!