Als je de programma's van "Keuringsdienst van Waarde" over cacao hebt bekeken, weet je dat slavernij nog wel degelijk bestaat. Niet voor niets is toen gepromoot om toch vooral slaafvrije chocolade te kopen. Ja het komt dus nog steeds voor dat er mensen in derdewereldlanden in slavernij leven. Dit zijn vaak kinderen die bij de ouders voor een gering bedrag "gekocht" zijn. De ouders is voorgespiegeld dat de kinderen een gouden toekomst tegemoet gaan, maar in werkelijkheid worden ze uitgebuit en mishandeld. Ook meisje uit deze landen worden op die manier weggelokt en komen dan vaak in de prostitutie terecht . Ook zij leiden het leven van een slavin (hard werken, niet betaald worden en geen vrijheid). Dit gebeurt vaak zelfs onder onze ogen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Ja, in afrika bijvoorbeeld in de diamant mijnen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, in Nederland met illegalen die hier voor een hongerloontje huislaaf of sexslaaf zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, schuldslavernij en kinderarbeid bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slavernij staat wel degelijk nog, denk alleen maar aan meneer Fritzl die aangeklaagd werd voor slavernij. Bovendien heb je uiteraard de kindsoldaten in onder andere Afrika en Colombia die je als slaven kunt zien. Het zijn tegenwoordig dan ook vooral kinderen die het slachtoffer zijn van slavernij, met name dus in Derde Wereldlanden als Haïti en India.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mn ma niet, volgens mij wel en waar? thuis
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slavernij komt over de hele wereld nog steeds voor, hoewel het vrijwel overal illegaal is. Naar schatting 100 miljoen mensen leven nog in een situatie waarin ze gedwongen worden tewerkgesteld.
In bepaalde delen van Azië en Afrika, onder andere in Arabië, Liberia en Ethiopië, heeft de officiële slavernij nog bestaan tot in de twintigste eeuw. In Ethiopië werd de slavernij in 1931 afgeschaft. Als laatste land ter wereld schafte Mauritanië de slavernij af, in 1980. In de praktijk is de afschaffing van de slavernij zeker niet overal ter wereld uitgevoerd.

Naar schatting tien miljoen kinderen werken als slaaf, hoewel ook wel schattingen van 100 miljoen worden gehoord. Kindsoldaten in Colombia en Afrika zijn voorbeelden van moderne slavernij. Verder werken kinderen als slaaf in steengroeven, in de tapijtindustrie in India, en op cacaoplantages in Ivoorkust. Op Haïti werken ten minste 400 duizend kinderen als slaaf, restaveks genoemd. Ook werken veel kinderen in ontwikkelingslanden onder dwang in de prostitutie, met name in Zuidoost-Azië.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste mensen zijn slaaf van hun eigen verlangen. En hoe onschuldig dit ook mag lijken ben ik er heilig van overtuigd dat juist die eeuwige hang naar een hoger platform structureel slachtofferschap met zich brengt.

"It makes you do things you don't really want to do."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wel eens langs een tippelzone of raamprostitutie gekomen? Dan is de kans groot dat je slaven hebt gezien, zomaar in eigen land.

Voor de duidelijkheid: ik heb geen ethisch bezwaar tegen betaalde 'liefde'. Wel tegen slavernij in de prostitutie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
China. Mensen werken in fabrieken tegen een hongerloon, maken veel te lange dagen en slapen vaak in de fabriek om zo 's morgens vroeg te beginnen. Dit alles om de prijzen van producten te drukken zodat wij als rijke westerlingen ze goedkoop in de winkel hebben liggen. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker, het zal overal ter wereld nog voorkomen. Illegaal of niet. Kijk eens naar een Asielzoekrscentrum. Deze mensen 'werken' voor een euro per uur op het centrum. Dit was enige jaren geleden zo en toch is het gerechtvaardigd op de 1 of andere manier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan je het nummer van mijn baas geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja ongetwijfeld in de onderstaande link is een korte docu daarover waarin wordt gezegd dat het aantal "moderne" slaven ongeveer op 27 miljoen zit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja ongetwijfeld in de onderstaande link is een korte docu daarover waarin wordt gezegd dat het aantal "moderne" slaven ongeveer op 27 miljoen zit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt er een beetje vanaf hoe je 't exact definineert. Maar alle vormen die je je kunt bedenken komen nog wel voor, helaas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vogens mijn zoon bestaat het zeker !
(En dan vooral als er in óf om het huis verplicht werk verricht moet worden.............)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het programma "keuringsdienst van waarde" is de slavernij in de chocolade industrie een onderzoek geweest. En introduceerde de slaaf vrije chocolade reep