Mijn vriend zit zwaar in de financiele problemen,wat moet ik ermee?

Hij had een faillisement achter de rug maar zei dat hij erdoor was,we wonen 2j samen maar hij raakt er dieper en dieper in,zijn rekeningen zijn gote sommen.ik betaal bijna alles in het huishouden maar ben ook 42 en wil niet in deze tempo blijven werken voor zijn schulden.alles wat we bezitten had ik eerder,als hij zijn schulden niet betaald trekt hij me mee. Ook heb ik een appeltje voor de dorst wat ik had voor ik hem kende,een deel heb ik al bijgeshoten om alles draaiende te houden. hij kan elke moment weer in faillisement gaan dan ben ik alles kwijt.wat moet ik met zulke situatie?

Toegevoegd na 1 dag:
ik leef in belgie. bvba is in het nederlands een bv dacht ik

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jennifer, Je moet er eigenlijk wél bij vermelden dat jullie in België wonen. De meeste GVérs zijn 'Ollanders' en houden er in hun reacties en raadgevingen geen rekening mee óf weten hoe dan ook niet hoe de Belgische wetten in elkaar steken.
Mijn advies, ga naar een rechtsbijstandskantoor (adres evt op te vragen via de OCMW in Lommel) en laat je daar bijstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ook handig is om toe te voegen: je vriend heeft een bvba (Belgische versie van wat in Nederland een bv heet). Dat betekent dat de aansprakelijkheid net anders geregeld is dan bij een eenmanszaak.

Het beste antwoord

Tja de vraag is of je van hem houdt en met hem oud wil worden. Als het antwoord daarop volmondig Ja is dan is het antwoord eenvoudig. Wat heb jij aan een appeltje voor de dorst als hij in de problemen zit? Ik zou mijn geld delen met mijn vriend als ik echt van hem hield.

Wel moet je zorgen dat je uiteindelijk samen uit de problemen komt en dat het weer goed gaat lopen. Je vriend heeft denk ik een eigen bedrijf? Dus dan zouden jullie moeten bekijken of het wel verstandig is om daarmee door te gaan. Wellicht kan hij nu beter in loondienst gaan werken. Het lijkt me belangrijk om samen een plan voor jullie gezamelijke toekomst te hebben. Als hij daarover niet wil praten, dan is het moeilijk om een gezamelijke toekomst op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wat heb jij aan een appeltje voor de dorst als hij in de problemen zit? Ik zou mijn geld delen met mijn vriend als ik echt van hem hield." Liefde is leuk, maar hopelijk liggen haar prioriteiten anders. Ze heeft namelijk een kind. Wat ze aan een appeltje voor de dorst heeft? Dat ze haar dochter het beste kan bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de eerste plaats vemeld ze er niet bij dat ze een kind heeft, dus dat wist ik niet. Dan is zeker het risico groter, ik zou zelf nooit iets doen om mijn kind te schaden. Een goede relatie met veel liefde is voor een kind trouwens heel erg goed. Dat is het "beste bieden aan je kind". Daar kan geen geld tegenop. Maar of deze relatie aan die voorwaarden voldoet, dat weet ik natuurlijk niet. Daarom begin ik mijn antwoord ook met de vraag of ze echt van hem houdt en oud met hem wil worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft een dochter van 13, dat schrijft ze in één van de reacties op de vorige pagina. En wat betreft de goede relatie met veelliefde die goed zou zijn voor een kind: in die reacties schrijft ze ook ergens dat hij schulden op laat lopen door nalatigheid in plaats van overmacht (rekeningen laten liggen tot het bij de rechter komt en het bedrag véél hoger wordt) en dat hij niet erg gemotiveerd is om hard te werken om zijn schulden zelf af te betalen. Dat alles terwijl hij wel zijn vriendin zijn schulden laat betalen, daar zijn zowel vriendin als dochter van vriendin de dupe van. Dit is ernstig genoeg dat het niet meer gaat om de vraag of zij echt van hem houdt en met hem oud wil worden, maar om de vraag of *hij* echt van *haar* houdt (en liefde zie je aan hoe iemand je behandelt, niet aan lieve woordjes!), met *haar* oud wil worden, en daarbij zijn verantwoordelijkheid wil nemen in het gezin waartoe hij toetreedt. Liefde overwint niet alles. Als ze over vijf jaar zelf in de schuldsanering zit en haar dochter niet financieel bij kan staan bij bijvoorbeeld een dure studie, koopt ze niets voor die 'liefde'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat was mijn vraag naar hem toe VOOR die allerlaatste zware financiele klap viel. ik vroeg hem als hij met mij samen oud wilde worden,we woonden al reeds 2jaar samen,ik wou hem financieel helpen als zijn antwoord JA was geweest! maar zijn antwoord was "dat weet ik niet,soms wel soms niet"

Andere antwoorden (14)

Schuldhulpverlening aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let daarbij wel op. Er zijn bureaus die je alleen meer dieper in de problemen brengen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RSD is te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor zijn schulden zelf te regelen is het te laat,daar zit hij veeeel te diep in,vandaag weer een vonnis van 10.000eur ik heb met zijn hele situatie niets te maken die heeft hij voor mijn tijd vergaard.alles gaat al via afbetalingsplannen maar van zijn inkomsten krijgt hij het niet meer getrokken en zwaar gemotiveert om te werken is hij niet anders ging hij ook zaterdags werken denk ik en onder vakentie's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als ze in de schuldsanering komen, wordt je "zakgeld"dan gebasseerd op beide inkomsten? Dat zou dan betekenen dat zij ook op een houtje zal moeten bijten met het minimum inkomen en dus moet zij dan boeten voor zijn schulden toch?
Niets voor hem betalen in ieder geval. Want jullie zijn niet getrouwd, dus je bent niet aansprakelijk voor zijn schulden. Je kunt er beter zelf wel financieel er goed voor staan, dan allebei niet. Hij kan ook schuldsanering aanvragen, dan kan hij na een paar jaar weer met een schone lei beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij kijken ze er niet naar als je getrouwd bent of samen woont.hij kan geen schuldsanering meer aanvragen mits de eerste nog geen 5jaar geleden is gebeurd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar ik op doelde is dat wanneer je getrouwd bent er een gemeenschap van goederen is, waardoor je aansprakelijk bent voor de schulden van je echtgenoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet gewoon niets meer voor hem betalen. Maak hem duidelijk dat dit voor beiden beter is, want als jij niets meer hebt wordt het alleen maar minder. Laat de schuldeisers de schulden maar op hem verhalen en blijf daarbuiten. Van een kale kip kun je niet plukken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duurzaam samenleven is in sommige gevallen hetzelfde als getrouwd zijn. Daar moet je erg mee oppassen. Als je al failliet bent geweest, kom je niet meer in aanmerking voor een schuldsaneringsregeling in de W.S.N.P.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er ontstaat geen gemeenschap van goederen indien je samen gaat wonen..
Lieve Jennifer,
Kies is a.u.b. met de grootste snelheid voor jezelf.
Dit is een bodemloze put, en als jij straks je appeltje voor de dorst ook nog kwijtraakt dan ga je dat je vriend niet in dank afnemen.
Ga weg bij hem en laat hem zijn eigen zaakjes opknappen, is dat voor elkaar dan kun je alsnog overwegen de vriendschap opnieuw een kans te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaja, weggaan als het moeilijk wordt.
Dweilen met de kraan open, heet dat. Stop geen geld meer in die bodem loze put. Hij gaat niet failliet, maar zijn bedrijf. Misschien helemaal niet verkeerd, als er toch al zo veel schulden zijn. Als het goed is, houden jullie prive en zakelijk gescheiden. Zorg er voor dat jouw persoonlijke hebben en houden veilig is. Je zou je ook af kunnen vragen of hij uit liefde voor jou bij je is , of uit liefde voor je geld. In het laatste geval (wat niet te hopen is) zou je een pijnlijke beslissing moeten nemen en kiezen voor jouw leven, dus oneerbiedig gezegd: dumpen.
In het andere geval, zal liefde alles overwinnen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zijn de juiste woorden! het is inderdaat zo erg en soms twijfel ik zelfs aan het laatste wat je zegt! prive en zakelijk is in principe gescheiden,ik heb en wil niks met zijn zaak te maken hebben ik heb mijn eigen zaak,maar wat me verontrust is dat hij zijn bvba op thuisadres heeft gezet dat maakt me heilig bang! ik heb 13jaar 60,70 uren gewerkt voor te bereiken wat ik nu heb, ik heb en heb ook nog een dochter van 13j
jc54
14 jaar geleden
Ik bespeur tussen de regels door iets wat dicht bij wanhoop ligt. Ik voel niet wat jij voelt, maar ik denk dat ik in deze situatie zou zeggen: bekijk het maar, ik kies voor mij zelf en mijn dochter Als jullie zaken gescheiden zijn, zou dat geen onoverkomelijke problemen moeten opleveren. Ook al ken ik je niet, ik voel wel met je mee, nen wens je veel wijsheid en succes in deze zware tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het om het faillissement van een eenmanszaak of VOF gaat, of een privé faillissement, is het niet zo dat na het faillissement de schulden weg zijn. Na het beëindigen van het faillissement, is het restant van de schulden er nog steeds. Alleen bij een failliete BV houdt het na het faillissement echt op en kunnen ze je niet meer lastigvallen.
het spijt me om te zeggen maar ik vind dit erg verdacht .
ik denk dat hij je langzaam aan het leegtrekken is of een gok/drugs verslaving.
ik zal als ik jou was heel erg op mijn tellen passen.
als ik er naast zit bied ik je mijn excuus aan maar dit klinkt wel heel bekend .
ik heb dit namellijk van vlak bij een keer meegemaakt met zo'n zelfde situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jennifer67;

Je bent misschien geneigd om hem financiëel te blijven steunen omdat je van hem houdt en dat is mooi, maar denk eraan dat je er uiteindelijk alletwee bij inschiet. Als zijn faillisement niet af te wenden is, is dat misschien wel de beste oplossing. Als hij daarmee van een zakelijk probleem is verlost zonder jou ermee te belasten kan hij zelf aan een nieuwe zakelijke start gaan werken en jullie samen aan de relatie met elkaar. Laat die twee (zakelijk en gevoel) elkaar vooral niet vertroebelen. Hou je eigen zaakjes dus vooral lekker voor jezelf, daarmee help je hem, maar vooral jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een complexe vraag.

Als een persoonlijk faillissement wordt opgeheven en niet alles is dan betaald, dan kunnen schuldeisers gewoon weer bij je aan de deur komen. In principe komt hij daar niet vanaf totdat alles volledig is betaald. Ik weet niet wat er in het verleden de aanleiding van het faillissement is geweest maar er is een reden voor de rechtbank geweest om hem persoonlijk failliet te verklaren in plaats van hem, zoals dat gebruikelijk is, tot de Wettelijke Schuldsaneringsregeling toe te laten. Check of hij volledig eerlijk tegen jou is geweest want nu zit jij er ook mee dus openheid en eerlijkheid is wel het minste wat jij van hem mag verwachten.

Kijk of er een persoon is, een familielid of beste vriendin, bij wie jij voorlopig het restant van jouw appeltje voor de dorst veilig in bewaring kunt geven. Daar moet je namelijk heel erg zuinig op zijn en het niet met de knollen de pot in laten gaan.

Als jouw inkomsten op een gezamenlijke bankrekening binnenkomen, laat dit dan echt meteen veranderen. Open een eigen rekening op alleen jouw naam en ontvang daarop jouw salaris. Op een gezamenlijke bankrekening kunnen de schuldeisers namelijk volledig beslag leggen.

Stuur hem als de wiedeweerga naar de gemeentelijke kredietbank of sociale dienst voor schuldhulpverlening. Laat hem ook contact opnemen met zijn voormalig curator voor advies.

Laat hem als het even kan een samenlevingscontract met je sluiten (of de bestaande indien nodig aanpassen) zodat te allen tijde officieel aantoonbaar is dat jouw spullen van jou zijn en niet gezamenlijk. Vraag hier ook advies voor aan bijvoorbeeld een advocaat. Zoek er via internet een bij je in de buurt die een gratis advies inloopspreekuur heeft, dan kost het niets maar levert jou wel meer zekerheid op. Anders wordt er straks ook nog beslag gelegd op jouw spullen. Zorg dat dit alles heel snel wordt geregeld want incassomensen, deurwaarders etc hebben geen belang en geen gevoel bij jullie omstandigheden, die willen ten koste van alles wat jou lief is snel geld binnentrekken.

Het is dus zaak om snel en doordacht te handelen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
Goed advies, +1 Dit regel je zakelijk.
Ik kan me voorstellen dat het nogal een emotionele belasting kan zijn. Het beste is inderdaad mensen van buitenaf mee te laten kijken want dan sta je sterker. Ik weet niet hoe je vriend is hopelijk niet 100% (het type mannetjes putter
die zal zijn eigen zaken wel zal regelen ??) Wees dan bereid de hardste vorm van liefde te laten zien en wees consequent daarin.
(Hou dus ook rekening met het ergste.)
het is misschien niet leuk dat te zeggen maar wel voor je eigen welzijn het beste en op deze manier kan je je liefde het beste laten zien en laten werken
en vrij blijven van negatieve gevoelens over jezelf
en je toekomst zowel die van jezelf als die van je vriend
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar dat word me niet in dank afgenomen! tot heden heb ik veel aan hem besteed en het valt me meer en meer op dat hij meer verwacht.zelf is hij geen keihardwerkende kerel die zich er ook maar probeert doorheen te slaan,eerder bij de pakken gaan zitten en we zullen wel zien.ach ja..wat zou het ook? de vonkelnieuwe citroen van 16maanden is toch door mij betaald. en al de rest
Wonen jullie gewoon samen of is alles geregistreert?????
Maakt ook verschil denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een geregistreerd partnerschap hebt, is dat hetzelfde als een huwelijk. Dan ben jij ook verantwoordelijk.
Als je samenwoont op 1 adres en jullie staan beiden op dat adres geregistreerd, wil dat niet zeggen dat jij ook verantwoordelijk bent voor zijn schulden. Maar wat spulletjes betreft kun je slecht aantonen wat van jou is en wat van hem. Dus als ze beslag komen leggen word dat lastig. Heb je nog wel je eigen bankrekening? Want zonder geregistreerd partnerschap of huwelijk mogen ze daar dan niet aankomen.

Zorg dat jij je geld niet in die zwarte gaten pompt door voor hem af te betalen. Hou dat gescheiden, zodat jij in ieder geval de vaste lasten en levensonderhoud kunt betalen, anders verdrinken jullie allebei.

Hij kan bij de gemeente aankloppen om te kijken of er nog een traject is waar hij hulp kan krijgen. Vaak zijn er wel maatschappelijk werkers etc die nog het een en ander voor elkaar krijgen door te bemiddelen met schuldeisers.

Maar zorg jij dat je de appeltje voor de dorst goed wegstopt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij gaat nergens zich bevragen voor hulp..hij wacht met alles gewoon af! dat is makkelijk want hem kunnen ze niks afpakken
Afscheid nemen. Hij zei dat hij erdoor was, maar dat was niet waar, en nu slokken zijn problemen jouw geld op. Geld dat ongetwijfeld vooral bedoeld was voor je dochter!

Als hij zijn zaakjes niet op orde heeft, is hij alleen maar een bodemloze put voor jouw geld. En hij heeft zijn zaakjes wel héél erg niet op orde als hij grote betalingen zolang uitstelt tot het bij de rechter komt en het bedrag dus ook veel hoger.

Uiteindelijk help je hem niet door alles te betalen. Je stelt alleen het moment uit dat hij echt gedwongen wordt zijn zaakjes op orde te krijgen. Dat moment komt pas als jij óf niet meer opdraait voor zijn schulden, óf jouw geld op is.

En als je het tot dat laatste laat komen: wie zorgt dan voor jou en je dochter? Hij niet. En je spaargeld is op, en je bedrijf ten onder gegaan aan het cashflowprobleem dat je op deze manier - hoe succesvol je ook bent - onvermijdelijk krijgt.

Zoek goed uit wat op dit punt je verplichtingen zijn. De situatie is bijvoorbeeld anders als jullie geregistreerd partners zijn dan als jullie alleen op één adres staan ingeschreven en eventueel fiscaal partners zijn.

Schakel een accountant in als je er zelf niet uit komt, en zorg dat je jullie zaken van elkaar kan scheiden. Zorg er vooral ook voor dat zijn zaak niet meer jouw adres als vestigingsadres heeft, anders komen de deurwaarders alsnog bij jou terecht.

En neem dan afscheid. Zoals je het beschrijft, is deze man überhaupt niet in staat om iemands levenspartner te zijn. Hij zal vast heel lief en romantisch zijn, maar dat betekent niet dat hij goed is voor jou en je dochter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vriend van je is niet open en eerlijk tegen je... Ik herinner me ook eerdere vragen van je... Ik voel dat je van hem houdt, maar ik zeg je daar eens goed naar te kijken waarom dat je vriend niet open en eerlijk naar je is... Ik kan en mag je niet adviseren om iets te ondernemen, want als je ervan houdt, dan kun je niet anders... Maar als het van één kant komt, dan moet je er wel even bij stilstaan...

Wat je moet doen is even afstand nemen en rustig gaan kijken van een afstandje... Dat moet je doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb twee adviezen voor je.

a) Waar zit het lek? Ik krijg de indruk dat je dit nog niet weet. Als je alle schulden naar elkaar zet en daar goede regelingen mee hebt, wat doet hij dan om het nog dieper te laten gaan. Wat koopt hij, investeert hij, verspilt hij.
Ook vind ik dat hij geen rechten heeft op geld en dus geen recht heeft op uitgaven. Die verantwoordelijkheid is te groot voor hem. Dus geef hem maar zakgeld.

b) Laat maar klappen die hap. Wat ik bedoel is wat je zelf zegt: "alles draaiende te houden".
Je probeert om alles wat je hebt vast te houden. Je probeert te sterk.

Een spreuk van Lao Tse zegt: Als je iets wilt hebben moet je het eventjes loslaten. Als is je iets wilt loslaten, moet je het heel eventjes vasthouden.

Dus wat ik zeg: laat maar eventjes los alles. en aanschouw wat er misgaat, waar het misgaat en vooral waar het lek van je vriend zit.
Hou je geld maar zelf. Dat kan je beter gebruiken om iets nieuws op te zetten. In plaats van om het oude (slechte) in stand te houden.
Je wilt je geld toch liever investeren in iets goeds, niet in iets slechts?

Dus pas geld inverteren als je situatie is veranderd. En je vriend anders is geworden. Niet een beetje anders, nee compleet en volledig anders. Duurt zal een tijdje duren voordat het geklapt is en daar een beetje stabiel in is geworden.
Het zal een hele leerzame periode zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel kort.

Stoppen.

Je hebt maar 1 leven.

Klaar.

Zeg dat hij terug kan komen als hij zijn leven op orde heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een faillissement achter de rug hebben en dan nu opnieuw 'nat gaan' kan eigenlijk alleen maar als je op een dubieuze manier in zaakjes zit. En daar wil jij niks mee te maken hebben! Zorg dat je financieel van hem loskomt. Ik kan me voorstellen dat je, als je echt van hem houdt, wel wil betalen voor basisbehoeften zoals eten, maar verder zou ik echt niet gaan... Stel je laatste spaarcentjes veilig en zorg dat je zwart op wit hebt wat van jou is en wat van hem. Ga samen naar de notaris. Als hij echt van je houdt, zal hij dat begrijpen en het loslaten. Als hij bezitterig gaat doen, weet je meteen hoe laat het is, dan ben je vooral een makkelijke prooi...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt! Toen wij gingen trouwen, wisten we dat de kans groot zou zijn dat één van ons nog eens een eigen bedrijf zou starten (en dat hebben we inderdaad allebei, ieder voor zich gedaan). Dus was onze eerste stop de notaris voor het regelen van huwelijkse voorwaarden, opdat de partner afgeschermd zou zijn voor eventuele zakelijke schulden van de ander. Deze jongen lijkt daar precies andersom mee om te gaan. In plaats van zijn vriendin te beschermen tegen zijn zakelijke schulden, laat hij haar ervoor opdraaien. En failliet gegaan zijn, opnieuw opstarten, en nu wéér zo diep in de shit zitten, doet mij denken dat dit wel eens een gladde jongen zou kunnen zijn die aan de lopende band plof-bv's opricht. En die bv's (of beter gezegd, bvba's) ook nog officieel vestigt op het huisadres van een gecharmeerd slachtoffer dat met de zooi blijft zitten nadat hij alles uit haar heeft getrokken wat erin zit.