Wat is een Amerikaanse 'prom'?

En dan bedoel ik vooral van die feestjes voor schoolgaande jongeren.

Is er een NLse equivalent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Een schoolbal.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wordt ook op universiteiten gedaan!
Amadea
11 jaar geleden
In de vraag worden *schoolgaande* jongeren genoemd.
Een eindbal of schoolbal, en dat heb je in Nederland ook gewoon. In elk geval aan het einde van het examenjaar. Dan komt ook iedereen in galakleding en bijvoorbeeld met luxe auto's naar het feest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een prom is in de Verenigde Staten een semiformeel dansbal dat het schooljaar afsluit. Prom is een afkorting van "promenade".

In Nederland wordt dat ook gedaan.
Veel scholen organiseren voor de leerlingen van het laatste jaar een "eindbal".
Een eindejaarsgala.

Het is een stuk minder sjiek dan in de VS.
Maar het is wel de bedoeling dat jongens in een net pak en meisjes in een feestjurk komen.
Vaak regelen de leerlingen zelf met een groepje een luxe auto (limousine) om thuis opgehaald te worden.
Dat geeft een extra feestelijk tintje.

Bij de school van mijn ene zoon hebben ze dat gedaan.
Ik weet nog dat ie daarvoor het trouwpak van zijn oom
heeft geleend.