Wat moet ik me voorstellen bij slachtofferhulp?

Stel, ik ben getuige van een zelfdoding of een ander gruwelijk feit wat ik in het netvlies van mijn ogen zie. Politie komt, brandweer komt, ambulance komt....en voor de getuigen wordt er slachtofferhulp ingeschakeld. Wat doe die dan allemaal? Wat moet ik me er bij voorstellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heh?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Stel, ..."

Antwoorden (4)

Slachtofferhulp werkt heel persoonlijk. Er zal dus gekeken worden wat er nodig is.
Is je huis afgebrandt zal men bv eerst op zoek gaan naar een slaapplek of als jij dat wil hulp met de verzekering en eventueel later een luisterend oor. Maar ook zal slachtofferhulp je door verwijzen naar professionele meer gespecialiseerde hulp als dat nodig blijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is vooral praten, psychische hulp. Hulpverleners zijn er in getraind om jouw gedachten uit te diepen en door middel van gesprekken jou meer innerlijke rust te geven.
11 jaar geleden
Slachtofferhulp:
1. luisteren naar je probleem
2. geeft informatie en advies.
3. begeleid je naar politie, arts en de rechtbank.
4. bemiddelt met je advocaat, verzekering of het parket.
5. verwijst door naar andere diensten (psycholoog etc)

Slachtofferhulp Nederland:
http://www.slachtofferhulp.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze helpen op verschillende manieren. Je kunt gesprekken voeren met vrijwilligers of professionele hulpverleners, ze kunnen je helpen met allerlei praktische zaken zoals het invullen van formulieren om schade te verhalen, of het voorbereiden van een getuigenverklaring als dit van toepassing is.

Ze geven ook informatie, niet alleen over bijvoorbeeld de voortgang van een strafproces, maar ook kunnen slachtoffers bij hen terecht voor praktisch advies en ondersteuning als ze door een journalist benaderd zijn om hun verhaal te vertellen in de media. Want ga je daar op in of niet, wat vertel je dan, welke afspraken maak je samen en wat doet zoiets met jezelf? Dat zijn allemaal dingen waar een slachtoffer of getuige van een ramp of misdrijf mee te maken kan krijgen, en waar je vaak als slachtoffer nog nooit mee te maken hebt gehad en nooit over na hebt gedacht.

Slachtofferhulp helpt dus op verschillende manieren. Ze kunnen helpen met praktische zaken, zoals het invullen van formulieren en met allerlei regelzaken, ze geven informatie over de juridische kant van het verhaal en ondersteunen je daarbij, en je kunt er terecht voor meer emotionele ondersteuning. Daartoe organiseren ze ook lotgenotencontact en slachtoffer-dader gesprekken.

Nog breder houdt Slachtofferhulp Nederland zich ook bezig met belangenbehartiging van slachtoffers van misdrijven, en probeert ze de rechtspositie van deze slachtoffers te verbeteren.

Een belangrijk kenmerk van de hulpverlening die Slachtofferhulp Nederland biedt, is dat de hulp gratis en dat ze altijd bereikbaar zijn. De politie kan 24 uur per dag een beroep doen op iemand van Slachtofferhulp om een slachtoffer te komen ondersteunen. Als er geen spoed bij is dan neemt iemand van Slachtofferhulp altijd binnen twee dagen contact op als iemand is aangemeld door de politie, en dat gebeurt ook wanneer iemand zelf contact zoekt met Slachtofferhulp.

Voor langdurige of intensieve psychische hulpverlening zijn ze trouwens niet: als iemand medische of psychische hulp nodig heeft die het voeren van ondersteunende gesprekken en het nodig hebben van een luisterend oor overstijgt, zullen ze iemand naar de huisarts verwijzen, die de juiste hulp dan verder in gang kan zetten.