Hebben straatnamen ook speciale betekenissen?

Misschien niet de vraag goed geformuleerd of misschien klinkt die stom. Maar ben toch erg benieuwd.

Je hebt vele straatnamen in Nederland. Ook een boel die hetzelfde zijn in verschillende steden. Leuk en aardig allemaal. Maar goed dat is het niet.

Sommige straten hebben "straat", "laan", "buurt", "singel", "erf" in hun naam staan. En ik vroeg me af, hebben ze daar specifiek voor gekozen? (Als in geef het de soort straat aan, hoeveel woningen er zo staan etc)? Of is t gewoon toeval?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, over het algemeen worden de benamingen voor straten wel gebaseerd op bepaalde kenmerken. Een laan is een brede straat waarlangs aan beide zijden hoge bomen staan. Een singel is een straat langs een stadsrivier (of waar vroeger een rivier was). Een erf is een besloten woongebied waar geen verkeer doorheen raast.
Amadea
11 jaar geleden
vaak zegt komt de naam wel overeen met het soort. (of het gevoel dat je er bij hebt)
Ik woon nu aan de ..weg. Het geeft me ook een gevoel van "weg". Ik heb ook in de ..laan gewoond: 2 weggedeeltes met een groenstrook er tussen.
Het geeft volgens mij dus niet het aantal of soort huizen aan, maar zegt iets over de uitstraling.
Maar als je het zeker wilt weten, zal je de straatnamencommissie van een gemeente moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste oudere straatnamen eindigen op de aanduiding voor het type weg. Tot en met de 16e eeuw ontstonden straatnamen zonder enige invloed van de (plaatselijke) overheid. De eerste maal dat in ons land de overheid straten van namen voorzag, was in Amsterdam aan het einde van de 16e eeuw. Deze namen hadden meestal niets te maken met de ligging of de buurt. Door middel van de Gemeentewet van 1851 kreeg de lagere overheid de bevoegdheid de namen van straten vast te stellen. Waar de ene gemeente de straatnamen willekeurig vaststelde, ging de andere gemeente daarin zorgvuldig en/of systematisch te werk. In bepaalde gevallen nam men de naam uit het "volksgebruik" over; soms werden namen thematisch vastgesteld (bloemenwijk, muziekwijk enz.) ; soms werd een historische vereniging van het dorp of de plaats geraadpleegd.