Krijg je als bejaarde in de gevangenis een aangepaste behandeling als je niet meer zo gezond bent? Moet je betalen om in de gevangenis te zitten?

Met andere woorden, is het misschien beter als bejaarde dakloze om een bankoverval te plegen en dan de goede zorgen van de gevangenis te ondergaan als je dan toch niks bezit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een zeer goede vraag en aangezien ik voor Justitie werk en de justitiële inrichtingen behoorlijk goed ken, heb ik daar wel ideeën over.

Het leven als oudere op straat is natuurlijk beroerd. Dan hebben ze het inderdaad beter in een gevangenis: geen kou, geen zorgen over een slaapgelegenheid en eten, basis medische zorg, e.d.

Vroeger was het een bekend fenomeen dat daklozen in het najaar het zo organiseerden dat ze een paar maanden detentie kregen, om zo de winter relatief comfortabel door te brengen in een gevangenis.

Dat wordt echter gezien als oneigenlijk gebruik van de detentie en er zijn een aantal ontmoedigende maatregelen genomen, waardoor dit niet meer zo makkelijk te organiseren valt, bijvoorbeeld door uitgestelde straffen of veel hogere straffen voor veelplegers.

Door een fors misdrijf te plegen lukt het uiteraard nog wel om vastgezet te worden. Ik zal dat natuurlijk nooit adviseren, maar zo werkt het wel.

Er zijn (nog) geen speciale afdelingen binnen de justitiële inrichtingen voor bejaarden, maar volgens mij is dit wel een gat in de markt. Er komen steeds meer bejaarden in detentie met de bijhorende lichamelijke problemen. Volgens mij een kwestie van tijd voor er een "gevangenisbejaardentehuis" gaat komen.

Medische zorg voor bejaarden is er wel, maar wordt vaak wel beperkt door de locatie. Drempels zijn niet altijd te verwijderen, deuren zijn niet breed genoeg voor ziekenhuisbedden, ziekenhuisbedden passen niet in de lift e.d.

Een gevangene hoeft niet te betalen voor zijn verblijf, maar raakt meestal wel zijn uitkering kwijt. Je vrijwillig laten opnemen in een gevangenis door te betalen is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gevangenen is een gevangenen die hoeft niet te betalen als hij of zij in de gevangenis zit. Als hij of zij ziek is wordt die verzorgt en krijgt medicijnen maar een cel is een cel.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
dat is een keuze.
Ik voel enorm mee met diegene, die in deze situatie zit. Zelf ken ik iemand die een aantal jaren geleden in een vergelijkbare situatie terechtkwam. Hij had nog net een dak boven zijn hoofd (zolderkamertje) maar dat was tijdelijk.

Nog belangrijker, als ex-zzp'er van een buitenlands bedrijfje dat op de fles is maar waar geen geld is om een rechtzaak te betalen, krijgt deze autochtone in Nederland woonachtige Nederlander geen cent in de vorm van een bijstandsuitkering. Een vervelend gaatje in het sociale vangnet, zegt de overheid. Inmiddels is hij verschillende keren in een ziekenhuis opgenomen voor ernstige complicaties, daar werd hij goed behandeld.

Wat u suggereert, is wat hij ook overweegt zodra hij werkelijk op straat komt te staan.