Kan het einde van het jaar, ook het einde van een doelstelling betekenen?

Veel mensen hebben een doelstelling in het leven.
Ons leven is door de tijdsindeling, verdeeld in kleine en grote stukjes.
Hierdoor krijgen we overzicht in ons leven.
Maar heeft dit voor jou dan ook invloed op jouw doelstelling.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag zo aan het einde van het jaar. Momentje van bezinning.

Het beste antwoord

Natuurlijk kan dat. Sommige mensen hebben namelijk een doelstelling voor een nieuw jaar. Het kan een beginpunt zijn (stoppen met roken), maar het kan ook onderdeel van een grotere doelstelling uitmaken. Een collega van mij had als doel om dit jaar haar huis af te bouwen en naar dit nieuw gebouwde huis te verhuizen. Het huis is niet helemaal af, maar ze is verhuisd.
Zelf had ik als doel om een bepaald stuk van de tuin heel grondig aan te pakken. Dit doel had ik al eerder gehaald, maar terugkijkend op het jaar kan ik het wel afsluiten en voor het komende jaar een vervolg of nieuw plan maken. Ook had ik als doel om me verder te bekwamen in mijn vak. Ik ben dus gestart met een studie. Die is niet uiteraard nog niet afgerond. Daar aan voorafgaand moest ik mij wat meer bekwamen op de computer. Dit is wel gelukt. Terugkijkend op het oude jaar kan ik een aantal dingen afsluiten om weer verder te gaan met nieuwe doelstellingen.
Uiteraard hoeft dit natuurlijk niet samen te vallen met de start van een nieuw jaar, maar het einde van het jaar is wel een mooie tijd voor bezinning: Wat heb ik bereikt en hoe ga ik verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een mooi antwoord weer ruth, en wat een doelstelling
Mag ik vragen wat je studie is?
En voor jou ook de beste wensen voor het nieuwe jaar, dat de plantjes maar goed mogen groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruth in jouw antwoord kan ik me het meeste vinden, omdat het , het dichtst de werkelijk benaderd.

Andere antwoorden (12)

Nee hoor voor mij is dat niet van toepassing.
Een nieuw jaar oke, maar ik ga gewoon verder waar ik gebleven was;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Kan het einde van het jaar, ook het einde van een doelstelling betekenen?- Ja dat kan, maar is niet gemeengoed...

-Veel mensen hebben een doelstelling in het leven.- Dat kan , ik heb dat niet... Ik ben totaal doelstellingsloos...

-Ons leven is door de tijdsindeling, verdeeld in kleine en grote stukjes.- Nee hoor dat is niet zo, denken kan dat denken, maar daardoor is dat nog niet waar...

-Hierdoor krijgen we overzicht in ons leven.- Nee hoor is ook niet waar, inzicht krijg je door afstand te nemen, overal waar je afstand van neemt, schept helderheid op dat stuk...

-Maar heeft dit voor jou dan ook invloed op jouw doelstelling.- Nee hoor ook niet... Omdat ik geen doelstellingen heb, whatsoever...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik kunnen verwachten.
Nee, en dat zou ook niet zo moeten zijn.
Het is zo opmerkelijk dat mensen denken in die 'vakjes', omdat we ooit onze kalender zo hebben ingericht. Het leven gaat gewoon door om 00:00:00 direct, voor doelstellingen zou je de kalender niet nodig moeten hebben.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vindt ik een + waard. Het ligt er immers maar net aan hoe je het bekijkt. Is dit nu gewoon donderdag naar vrijdag of een soort 'drempel' wat men zelf heeft ingesteld? Zou inderdaad niet nodig hoeven zijn.
Ook veel mensen laten goede voornemens ingaan per 1 januari (In mijn optiek de meest slechte periode).

Het lijkt erop dat oude doelstellingen (van vorig jaar) opeens niet meer relevant zijn. Dat ze zijn vervangen zeg maar, ondanks dat die oudere doelstellingen nog niet gehaald zijn.

Ik mijn optiek blijven alle doelstellingen bestaan. Nieuwe doelstelling krijgen een moment van meer aandacht (januari). Daarna vlak die aandacht geleidelijk af. En komen alle gemaakte doelstellingen die nog voltooid moeten worden op gelijke hoogte. Dus ook de oude doelstellingen.

----

De lente is de beste periode voor goede voornemens. Omdat de lente staat voor een nieuw begin, net zoals een nieuw voornemen. De lente staat voor verandering, net zoals nieuwe doelstellingen.
De winter (wat het nog is op 1 januari), staat voor de winterslaap een periode van rustiger aan doen.

---

In mijn beleving zijn er geen eindes. Alleen maar nieuwe beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want een doelstelling is voor jezelf, iets wat je wilt halen en als je het niet hebt gehaald, ga je het niet opgeven. Het is natuurlijk handig om aan een doelstelling tijd te verbinden, niet elke doelstelling hoeft tijdsgebonden zijn. En anders moet er nu een belletje bij je gaan rinkelen van: Oké, nu moet ik echt die doelstelling gaan halen, misschien haal je hem dan nog in januari 2010 en kun je daarmee ook gelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan,maar het hoeft niet.

Een doelstelling hoeft niet te eindigen op het einde van het jaar.

Als ik naar mezelf kijk dan eindigd mijn doelstelling in september 2010, dan wil ik voor de 1e keer de dodentocht wandelen in belgie,(100 k.m )de training daarvoor begint al in 2009.

Zo zijn er in de sport heel veel sporters met doelstellingen.
Wanneer dat eindigd(of begint ) ligt voor elke sporter anders en is afhankelijk van het doel.

Maar niet alleen in de sport zijn doelstellingen denk b.v
aan studenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan.
Het is af en toe gewenst om te kijken of je doelstelling nog haalbaar is, aangepast dient te worden of te kijken of het beter is je op een ander doel te richten, qua prioriteit.

De ervaring leert dat tegen het einde van het jaar toch voor velen zo'n moment is.

Een begin van een nieuw jaar heeft ook iets magisch. Zo'n punt waar je je voornemens aanscherpt, je dingen voorneemt, met als doel duidelijkheid te scheppen in het leven. Je weer bewust worden wat nu werkelijk belangrijk voor je is en wat wel kan wachten, of zelf doorgestreept kan worden!

Fijne jaarwisseling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je met je zelf hebt afgesproken dat deze doelstelling duurt tot met het einde van het jaar wel ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij een doelstelling hebt gesteld tot het einde van het jaar dan wel. maar wanneer je doelstelling hebt gesteld tot het einde van je leven. dan is het einde van het jaar maar gewoon een tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het einde is nabij, en ons doel is bijna bereikt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou best kunnen, maar het is maar net wat je daarover met jezelf hebt afgesproken.
De tijdsindeling zoals wij die beleven is maar een onderlinge afspraak om de zaken een beetje overzichtelijk te maken.
Je kunt met jezelf de afspraak maken die je wilt en hem op elk denkbaar moment laten in gaan of laten aflopen.
Maar het is altijd handig om een streefdatum te bedenken, dat vergemakkelijkt het bereiken van het doel.
Ik hield in mijn leven vaak mijn verjaardag als streefdatum voor het bereiken van een doel. Bijvoorbeeld voor mijn 50e wil ik dit of dat bereikt of opgelost hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er vanaf wat je doelstelling is. In principe laat een doelstelling zich niet sturen door tijd, datum en plaats denk ik.
Bij het behalen van je doel moet je je daardoor dus ook niet laten sturen. Zodra je je doel hebt behaald sluit je weer een stukje af en stel je je open voor een nieuw doel, ongeacht de datum.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je een doel hebt wat je op een bepaalde datum gehaald wilt hebben. Daarvoor zullen sommige mensen dan inderdaad als einddatum het eind van het jaar hebben, omdat dat zo mooi symbolisch is. En dan starten ze 1 januari met een schone lei met een nieuw doel. Maar dan gaat het meestal meer om de zo welbekende goede voornemens.