Als je iemand een vraag stelt waarom herhaalt de persoon de vraag voordat die antwoord geeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (6)

ik doe dat wel eens om de vraag tot me door te laten dringen, en soms ook om te controleren of ik de vraag wel goed heb geïnterpreteerd, ik kan me goed voorstellen dat het bij veel mensen zo gaat.
11 jaar geleden
Mij is op school geleerd dat als je een gesprek voert met een client zijn woorden (dus ook vragen etc) moet herhalen. Zo geef je de mensen het gevoel dat je echt naar ze luistert.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik word er juist strontberoerd van als iemand mijn vragen eerst herhaalt ; echt zo'n in gesprekstechnieken geschoold Miepje, de bibbers krijg je er van. Op scholen vind je ze inderdaad veel, en in de zorg, en op andere plekken waar ze mensen graag als kinderen behandelen. Alleen in situaties als Esther hierboven beschrijft (begrijpen / controleren) stoort het niet, maar als het gemaakt klinkt, val je bij mij metéén door de mand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begrijp wat je bedoelt Marleen. Ik kan me ook enorm storen wanneer mensen kinderachtig omgaan met clienten ( in mijn geval zijn dat ouderen) en daarbij hun woorden op een kinderachtig toon gaan herhalen. Komt idd veel voor in de zorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben het helemaal met je eens marleen, gebeurt regelmatig dat men mijn vragen/opmerkingen/antwoorden eerst herhaalt. wat ik tegenwoordig ook veel tegenkom is het op gezette tijden "ja" paar minuten later: "ja" weer later: "ja", en dat een uur of anderhalf uur lang. ik heb hiernaar gevraagd, antwoord: dat wordt ons geleerd op school om de ander te overtuigen van het feit dat je er helemaal "bij" bent en goed luistert...; mateloos irritant, na mijn vraag gebeurt het in ieder geval stukken minder! ik had vroeger een veel jongere collega, die altijd de vraag herhaalde en inderdaad deed ze dat om de vraag goed te interpreteren. dat klopt dus, is ook niets op tegen.
Kristal
11 jaar geleden
Of als ze steeds je naam nadrukkelijk noemen in een gesprek... (teiltje), ook zoiets.
Het is ook een manier om tijd te winnen zodat je een beter antwoord kan geven of zelfs geen antwoord (dus ontwijken) omdat mensen na herhaling van de vraag zelf antwoord gaan geven en dus de vraag teruggetikt is zonder er inhoudelijk iets mee te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier ben ik het mee eens( maar soms stoort het me dan denk ik )dit moet je met senioren doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat bedoel je troetroe ?
Kristal
11 jaar geleden
hoezo troetroe???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan als ontwijktactiek ingezet worden of om b.v. iemand zelf na te laten denken over zijn vraag, los van door anderen genoemde redenen. Dit is niet alleen voor senioren goed maar kan breed ingezet worden. Probeer het maar eens uit!
Je wilt dus weten waarom mensen de vraag herformuleren voordat er antwoord wordt gegeven.

Vaak wordt dit gedaan om te controleren of de vraag goed begrepen is. Bij schriftelijk beantwoorden van vragen zoals op dit forum hoeft het niet perse, maar soms zijn vragen niet helemaal duidelijk gesteld en wil je door de vraag te herhalen, soms net iets anders geformuleerd, aangeven waarop je precies antwoord geeft.

Bij gesprekken is herformuleren bedoeld om aan je gesprekspartner terug te koppelen hoe je de vraag geinterpreteerd hebt. Dit is nuttig omdat het de vraagsteller de mogelijkheid geeft te corrigeren en je tijd wint bij het geven van een antwoord. Politici gebruiken deze techniek vaak om de vraag om te vormen naar een vraag waar ze wel antwoord op willen geven, en meestal is dat een andere vraag dan gesteld wordt.

Dit soort technieken moet je vooral gebruiken bij zakelijke gesprekken of interviews of iets dergelijks. Niet bij "koetjes en kalfjes" gesprekken, dan is het irritant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger (misschien nog wel) op school heb ik geleerd om de vraag of een deel ervan te herhalen bij het geven van een antwoord bij een toets, repetitie en examen.
Aangezien het op GV ook schriftelijke antwoorden betreft n.a.v. een vraag zou het zo kunen zijn, dat mensen dit herhalen automatisch zo doen. Zal er eens op letten of ik het ook doe, geen idee eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gv heeft mij ooit verteld dat ik dat niet mocht doen: de vraag herhalen in mijn antwoord. ik begon mijn antwoord altijd met de vraag, waarna ik antwoordde: verboden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt joh??? Wist ik niet, weer wat geleerd.
het herhalen gebeurd of luid en op vragende wijze (dan wil de replicant weten of de vraag goed begrepen is) of op een meer peinzende manier (dan wil de replicant door herhaling van de vraag nadenken aanduiden).

De facto is het zeer wel mogelijk dat beide manieren als onbeleefd worden beschouwd: het geeft geen blijk van geinteresseerdheid voor de vraagsteller.