Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de beste omstandigheden voor het vormen van sterk (elfstedentocht) natuur ijs?

Dit zijn een beetje mijn overpeinzingen mbt deze vraag:

* Het wordt koud: ( zie: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/453236/2009/12/28/Elfstedenkou-op-komst.dhtml )

* Maar hebben we dan ook binnen drie dagen sterk ijs waar een mensenmassa overheen kan?

- ( ik ga er toch vanuit dat heel Nederland onze Vorstin even het zo zeldzame maar diep gevoelde "wij-gevoel" gaat laten zien :-)

* Soms zie je wit ijs, soms zwart ijs, soms helder... Hoe komt dat?

* Wat kan de elfstedentocht nog verhinderen als het koud wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
769

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor 15 cm ijs heb je nodig:geen sneeuw en alle sluisen moeten dicht geen scheepvaart weing wind anders groeit het ijs niet en vele dagen strenge vorst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen wind, strenge vorst, geen sneeuw.
Als het ijs gevormd wordt zonder wind dan komen er weinig luchtbelletjes in de ijslaag. Dan wordt ie mooi transparant en kun je het donkere water eronder er door heenzien.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat vind ik juist eng.... lijkt t helemaal niet sterk ;-)
AWM
14 jaar geleden
Ja, het is eigenlijk altijd bijna onmogelijk om de dikte van de ijslaag op het oog te beoordelen. Daar hebben we gelukkig ijsmeesters voor met hun boortjes...
"Wat kan de elfstedentocht nog verhinderen als het koud wordt?"
Vaarroutes waar niet direct een vaarverbod voor gaat gelden, verscherpte veiligheidsregels.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aaah! vaarroutes.. helemaal niet aan gedacht. Ik verbied per direct de scheepvaart... ze wachten maar een week of twee ;-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding