Zijn er echte oer-hollandse tradities? (lees de uitleg)

zie net een filmpje over babygooien in India. Sta er verteld van en zit gelijk te denken of wij in Nederland ook echte tradities hebben en dan vooral m.b.t. baby's/ kinderen.
Suriname heeft bijvoorbeeld blauwsel...
Wat doen wij Nederlanders???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Rusland of in die contreien dopen ouders hun naakte baby's in het ijswater, ook onder het mom van weerstand opbouw. Ahum! Maar die hebben het denk ik ook allemaal moeten ondergaan, alleen veel heeft het niet geholpen gezien dus die dikke jassen aan bij ook dit vreemde ritueel lol. Wij doen simpelweg onze kids in de ballenbak bij Ikea of de zandbak lol. Leuke vraag en ook leuke antwoorden hieronder. :)

Antwoorden (17)

klompendansen...

Toegevoegd na 24 minuten:
haring happen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooievaar in de tuin bij geboorte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beschuit met muisjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zaklopen!

Ganzenborden.

Sjoelen.

koekslaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Carnaval wordt in Nederland in de katholieke provincies beneden de grote rivieren uitbundig gevierd (Noord-Brabant en Limburg). Het feest begint in het weekend voor Aswoensdag en duurt in totaal zo'n vijf dagen. Elke gemeente in het zuiden van Nederland verandert in die dagen van naam en een carnavalsprins, die ieder jaar door de inwoners wordt verkozen, krijgt de sleutels van de stad of het dorp in handen. Iedere gemeente heeft een eigen carnavalsoptocht, bestaande uit praalwagens en verklede mensen die tijdens een rondrit op ludieke manier de plaatselijke politiek op de hak nemen. De bekendste en mooiste optocht is die van Maastricht. Verklede en geschminkte mensen trekken onder het genot van een glaasje alcohol van kroeg tot kroeg (het zogenaamde 'dweilen'), alwaar vele carnavalsorkesten de typische carnavalsmuziek ten gehore brengen. Dinsdag om middernacht wordt het feest afgesloten met het traditionele 'haringhappen'.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een Nederlandse of Hollandse traditie is een bezoek brengen bij familie, vrienden of buren voor een kopje koffie. Dit gebeurt spontaan of op afspraak.

Koninginnedag wordt elk jaar gevierd op 30 april en is een nationale feestdag.
Verjaardag vieren wordt ook veel gedaan maar is meer een gewoonte.
Nederland is sterk beïnvloed door het christelijke geloof en daarom zijn er nog steeds tijdens christelijke feesten als Kerst, Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren nationale feestdagen.
In veel plaatsen in Nederland wordt er voor aswoensdag carnaval gevierd.
Op 5 december wordt het kinderfeest Sinterklaas gevierd.
Sint-Maarten wordt vooral in het noorden van het land gevierd, is ook een christelijk feest, maar is niet nationaal.
In Nederland wordt net als elders in de wereld Oudejaarsavond gevierd met vuurwerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+en de dansmariekes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn er natuurlijk ook bij:))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi staaltje knip- en plakwerk!!
Wat betreft kinderen: Sinterklaas, Sint Maarten, kindervrijmarkt op Koninginnedag.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als je jarig bent wordt de kamer versierd met slingers, je krijgt een papieren hoedje op, en je trakteert je klasgenootjes op iets lekkers (of wat fruitigs).
Amadea
13 jaar geleden
Slootspringen.......?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaatsen is een oer Hollandse sport die ook door kinderen beoefend wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie deeën vrogger aan het vleermoes flatsen,meur da ging nooit good! Ze blevven rustig vleegen.Da kwam omda wie neet hoog genog konden spieën. Gebeurt noe nerrugus meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het acht-dagen-kraampakket? Dat gebeurt best vaak rond een geboorte.

Toegevoegd na 56 seconden:
Ik bedoel dus zo'n mand met voor elke dag een kadootje. Krijg je van een dierbaar iemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kinderen meenemen naar een restaurant waar ze luid joelen/jengelen/janken tot grote ergenis van de andere eters en het voltallige personeel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al die minnen zeker van ouders die hun kinderen hun kroost mee uit eten nemen
1 maal op een een dag warmeten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat je nooit de naam van je toekomstige baby bekend mag maken voor de geboorte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is traditie een kind in dit land al vroeg te leren fietsen,
zwemmen en schaatsen.
Het is ook traditie om met ballen te kaatsen tegen de muur
touwtje te springen, ( dit heet in de VS zelfs 'double Dutch')
Knikkeren, zakdoekje leggen, koekhappen, zaklopen, eierenrace, spijker poepen (om eens wat spelletjes te noemen die hier traditioneel gespeeld worden door de kids.
Sinterklaas, oud en nieuw met onze oliebollen en appelflappen te vieren. Koninginnedag met voor de kinderen de rommelmarkt. Sint Maarten op 11 nov. met een lampion langs de deuren om lekkers te verzamelen.
Paaseieren zoeken en een palmpaasstok te maken en hem in een optocht rond te dragen, dit laatste voor de katholieke kinderen met name.
Schooltassen aan de vlaggenstok of uit het raam hangen bij afsluiting van de school.
amc
13 jaar geleden
Ja heel veel, nationaal: haring happen en regionaal ;zwientie tik`n, waarbij men half ontbloot een big moet aanraken in de modder door achter hem aan te kloppen.
Of dwergwerpen en geitgooien nederlands is durf ik te betwijfelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte Nederlandse tradities die al oud zijn, zijn het eten van beschuit met muisjes als er een baby geboren is en geboortekaartjes sturen. Dat is typisch Nederland's.