Ja, dat mag en het gebeurt vast heel veel. Als je maar beseft dat de conclusie voortkomt uit een veronderstelling en/of aanname en dat dit verder naast de werkelijkheid kan liggen dan je in eerste instantie concludeert.

Wanneer er feitelijk meer of andere informatie bijkomt, kun je conclusies bijstellen/herzien. En soms worden ze in bepaalde gevallen bevestigd en kun je concluderen dat je veronderstelling juist was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Natuurlijk mogen mensen dat doen en het gebeurt ook veelvuldig, maar vaak is het een te snelle reactie die veel irritatie bij andere mensen kan wekken. Wijsheid komt met de jaren en... met de reële feiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag het wel maar of het wijs is, is de vraag. In veel gevallen is het beter er iets dieper op door te gaan of op andere wijze na te gaan of het veronderstelde klopt.
Soms is het alle informatie die je hebt, dus zou je er met enige reserve naar moeten kijken om misverstanden te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Hoe moet je anders conclusies trekken?
Er worden aan de lopende band conclusies getrokken op veronderstellingen.
Volgens mij doe ik het zelf ook, en er is niemand die mij zegt dat ik dat niet "mag".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag en wordt ook veel gedaan. Wat niet betekend dat de conclusie correspondeert met de werkelijkheid,die ook weer relatief kan zijn. Mensen doen dit vaak onbewust om zich voor te bereiden op hoe de situatie kan verlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je conclusies trekt op basis van vooronderstellingen of aannames, dan weet je dat die conclusies kloppen als ze op geldige wijze uit de vooronderstellingen of aannames worden afgeleid én de vooronderstellingen of aannames waar blijken.

Wat niet betekent dat conclusies niet toch waar kunnen zijn als de vooronderstellingen of aannames die er toe leiden niet waar blijken te zijn.

Toegevoegd na 24 seconden:
Maar het mag zeker! Alles mag!
14 jaar geleden
Ja dat mag, maar dan ben je niet wijs maar eigenwijs... En eigenwijs heeft zo zijn karakteristieke werkwijze... De personen die eigenwijs zijn blinken niet uit in luisteren...