Wat is de functie van een taboe?

11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter bescherming tegen wat verwerpelijk is ofwel ter bescherming van hetgeen heilig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen onwetend houden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag! +

Het beste antwoord

In een ruimere context zou je het verschijnsel taboe kunnen omschrijven als een middel om je eigen vermogen tot vrijelijk uiten van een persoonlijke visie of overtuiging te testen.

Indien jij je laat afremmen als bepaalde gespreksonderwerpen aan bod komen dan ben je in de ban van degene(n) die een taboesfeer gecreëerd hebben rond dit onderwerp. Je bent dan op dat valk behoorlijk onzeker en daardoor niet in staat om je eigen mening openlijk te verkondigen.

Indien je op rustige wijze jouw eigen mening rond het taboe-onderwerp weet te brengen dan ben je sterker dan de impact van de taboesfeer die er rond dat onderwerp hangt.

Taboe kan je dus hanteren als een soort barometer voor het checken of meten van je eigen innerlijke balans.

Spreekwoordelijk gezegd:

Bij immuniteit heb je vlinders in de buik en heb je een goed-weer-gevoel ;-)
Bij afwijking van dat vlinder-gevoel gaat jouw bloed 'bevriezen/stollen' en jouw buik-barometer naar 'onweer' neigen ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een taboe heeft als functie dat over sommige onderwerpen niet of nauwelijks gesproken wordt. bijvoorbeeld omdat sommige onderwerpen schaamte gevoelens kunnen oproepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een taboe heeft als functie het vermeiden van gene en schaamte. zo vinden veel mensen het niet prettig om over een taboe te praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het zijn regels die ervoor zorgen dat een groep mensen (in een land, bijvoorbeeld) elkaar niet steeds in de haren vliegen. Iedereen weet wat hij wel en niet kan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De functie van een taboe is het vermijden te praten of te denken over zaken, die gênant en/of moeilijk zijn, schaamte of ruzies veroorzaken en die "niet horen te zijn".
Zolang je er niet over hoeft te praten/denken lijkt het, alsof die zaken niet bestaan.
Maar ze bestaan wel, dus het is een vorm van ontkennen en negeren.