Waarom loopt de marechaussee op Schiphol rond met een pistool én een geweer?

Normale politie loopt rond met een pistool op zak, maar de marechaussee op de luchthaven loopt nog eens extra bewapend rond met een geweer?

Waar hebben deze beiden? Wat kan een pistool weer niet wat een geweer wel kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Deze Marechaussees zijn extra bewapend om grote terreurdreiging beter te kunnen afslaan.

Een pistool is handzamer dan een geweer, maar is alleen geschikt voor de kortere afstanden. Op 25 meter afstand wordt het bijv al lastig, om raak te schieten.

met een geweer kun je op de langere afstand beter uit de voeten. Er zitten betere richtmiddelen op het geweer en door de langere loop heeft de kogel minder afwijking. Ook kan er met het geweer met een zwaarder kaliber munitie geschoten worden dan met het handvuurwapen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, dit zijn nog eens antwoorden ! '+'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens, voordat de Marechaussee de politietaak op Schiphol overnam, liep daar de Rijkspolitie. Deze waren in eerste instantie in het bezit van een Winchester karabijn en vervolgens een MP5.
Ook in de Shorland (landrover) pantserauto's zat een MP5 in de koepel.
De Koninklijke marechaussee neemt qua bewapening een bijzondere positie in. Dat heeft te maken met een aantal bijzondere taken, zoals bijvoorbeeld persoonsbeveiliging en risicovolle uitzettingen van illegale vreemdelingen. Zij moeten op afstand een precisievuur kunnen schieten.
Amadea