Is de toenemende wereldbevolking een probleem?

Wat kunnen we daaraan doen en bij welk aantal gaat het daadwerkelijk tot grootschalige problemen leiden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (5)

Binnenkort kunnen we op mars leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is nu al een probleem.
Hongersnood ruimte noem maar op.
Bij toenemende wereldbevolking zal er uiteindelijk een tekort komen aan zowat alles wat we nodig hebben voor eerste levensbehoeft. Dan heb ik het nog niet over onze steeds maar groeiende vraag naar energie en luxe.
Als er een tekort gaat ontstaan aan echte eerste levensbehoeften hebben we wel degelijk een probleem.
Wat we daar aan kunnen doen.
Vreedzame oplossing is grootschalige geboortebeperking maar de mensheid kennende zal het wel ontaarden in een wereldoorlog
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
neen, de wetenschappers zijn perfekt in staat een bevolking van 6 à 8 miljard te voeden op voorwaarde dat er wereldwijd via verdragen en gerespecteerde overeenkomsten de nodige effciënt distributie voorzien wordt. De europese landbouw geniet van enorme subsidies om overschotten te vernietigen. Er worden in de noorzee tonnen vis in zee gegooid omwille van absurde quota. Alles hangt af van een gecoordineerde wereldwijde voedseldistributie. Mss moeten we idd het voedselpatroon aanpassen en dat stuit dan weer op cultuurweerstanden. Alleen al door de totale en definitieve uitroeiing van drugs kun je elke inwoner van deze aarde gratis elke dag een maaltijd verschaffen gedurende een jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben van mening dat de toenemende wereldbevolking het grootste probleem op dit moment is en dat het de oorzaak is van de meeste andere problemen. Als we niet de chinezen achterna gaan met de 1 kind per gezin regel dan zien we vanzelf de consequenties. Als de grondstoffen opraken zullen we ze vanzelf gaan halen bij de buren (zo leert de (recente) geschiedenis), grote oorlog, de kudde is weer uitgedund. We kunnen Bush allemaal een groot kwaad noemen, maar als je een land regeert die doodbloedt zonder olie en je hebt tienduizenden mensen die slecht opgeleid zijn en alleen maar werk kunnen vinden in het leger dan is een keuze snel gemaakt.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dit hoeft geen probleem te zijn. Enerzijds is er een voedseloverschot, anderzijds een voedsel tekort en ook zijn er in bepaalde gebieden nog heel veel mogelijkheden voor het productiever maken van het land. Ook zijn er in een deel van de wereld de kennis en de middelen kennis om effectief te produceren en in een deel ontbreekt dit. In een deel van de wereld wordt van alles weggegooid waar een ander deel van behoefte aan heeft.
Maar wil het daadwerkelijk geen probleem worden dan zullen veel zaken "wereldwijd" aangepakt moeten worden. Er zal anders gedacht moeten worden. De mentaliteit van de mensen en regeringen zal veranderd moeten worden. Er zal niet meer eerst aan "onszelf" en dan pas aan de ander gedacht moeten worden.
Maar ..... of dit gaat lukken is de vraag. Als het al gaat lukken is er nog een lange weg te gaan.