zijn er geen uitzonderingen op de kosten voor het veranderen van je naam?

mijn ouders zijn 3 jaar geleden gescheiden, ik ben nu 16 en wil mijn achternaam veranderen in dat van mijn moeder, ik woon en leef bij haar, mijn vader zie ik veel minder, maar ik draag wel zijn naam,
ik heb bij eerdere vragen gelzeen dat dit behoorlijk hoge kosten bedraagt, maar toen ik de naam kreeg mocht ik het nog niet kiezen, nu wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In de onderstaande link staat precies wat je moet weten. :)

----

Voorwaarden naamswijziging.
Wilt u uw achternaam veranderen in die van een ouder of verzorger, dan kan dat alleen als uw verzoek aan de volgende voorwaarden voldoet:

- De persoon van wie u de achternaam wilt, moet u na een scheiding enige tijd hebben verzorgd en opgevoed toen u minderjarig was. Als de scheiding plaatsvond toen u al meerderjarig was, kunt u uw achternaam niet veranderen.
- Wilt u de achternaam hebben van de partner van uw ouder of een pleegouder, dan moet deze hiermee instemmen. Zonder instemming wordt uw verzoek afgewezen.
- U kunt maar 1 keer een verzoek doen om uw achternaam te wijzigen in die van een ouder of verzorger.
- U moet 18 jaar of ouder zijn om het verzoek te doen. Er is geen maximumleeftijd aan verbonden.

----

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat de kosten betreft, kost dit inderdaad nogal wat:

Voor het wijzigen van de achternaam geldt 1 tarief per aanvraag. Meerderjarigen dienen 1 aanvraag per persoon in. Voor minderjarige kinderen geldt dat er maximaal 4 kinderen op 1 aanvraag tegelijk mee kunnen. In dat geval betaalt u eenmalig € 487,50.

Wijst het ministerie uw verzoek uiteindelijk af? Of trekt u uw verzoek in? Dan ontvangt u het betaalde bedrag niet terug.

Maar nogmaals, lees onderstaande link goed door. Hier vind je alle informatie die je nodig hebt!