Hoe komt het dat bepaalde buitenlanders Westerse achternamen hebben?

Terwijl ze overduidelijk vanuit het verre, Midden-, of dichtbije Oosten komen?

Bijv je ziet een Chinees of Koreaan met de naam Benson Henderson en je vraagt je je af hoe hij die achternaam heeft. Heeft hij dat zelf veranderd of waren ook zijn groot- en overgrootvaders van die naam? En zo ja, hoe komt dat?

Hebben ze zomaar hun oorspronkelijke familienamen opgegeven en weggegooid? En waarom? Zijn ze niet meer trots op hun wortels?

Waarom zien ze de Westerse samenleving en cultuur als heilmiddel dat ze zich genoodzaakt voelen hun achternamen te veranderen in een Westerse?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

In China hebben de mensen meerdere namen. Zo hebben ze bijvoorbeeld de omgangsnaam, een bijnaam, een artistieke naam en een tempelnaam. De meeste namen worden in de loop van het leven door familieleden, vrienden of door die persoon zelf gegeven, aan de hand van het karakter oid van die persoon.

Omdat Chinese namen over het algemeen erg kort zijn, worden ze bij een onzorgvuldige uitspraak snel onverstaanbaar. Voor ons (westerlingen) dus moeilijk te lezen, nauwelijks uit te spreken en niet te verstaan. Hierdoor (vooral als ze vaak in "het buitenland" zijn) hebben ze zichzelf een (nieuwe) westerse naam aangemeten, waardoor wij ze makkelijker kunnen begrijpen. Ik zie het dus als een zeer vriendschappelijk gebaar naar de westerse wereld, om het ons niet zo lastig te maken met hun manier van uitspreken, gebruik van klanken en het lezen en schrijven van hun leestekens ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk stuk :-) Gewoon uit nieuwsgierigheid ben je zelf Chinees en zeg je dit uit ervaring? Of heb je kennis opgedaan dmv bezoek/filmpjes e.d.?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi, nee ik ben geen Chinees, maar ben er vorig jaar wel geweest. Ik heb daar een aantal mensen leren kennen die mij dat (in gebrekkig Engels) hebben uitgelegd. Ik vond het zelf namelijk ook wel apart. Ik begreep eruit dat ze meerdere namen hadden en dit "zelf" (familie, vrienden) mochten creëren zeg maar, aan de hand van wie ze zijn, wat ze doen, interesses, bezigheden, enz enz. Zo'n beetje aan alles wat bij die persoon past. Ik weet van alle 5 die personen de (westerse) naam nog, maar van geen van alle de Chinese naam. Ze hebben het wel een paar keer gezegt omdat ik dat graag wilde weten, maar zelfs na ze een paar keer te hebben herhaald, lukte het me gewoon niet de namen uit te spreken. Ik was iig blij dat ik ze bij de (westerse) naam kon/mocht noemen :) De namen van de namen heb ik op wikipedia gezocht. Ook om er zeker van te zijn dat ik je een goed antwoord geef, want het zou kunnen dat ik door het gebrekkig Engels toen der tijd iets verkeerd heb begrepen. Ook een beetje voor mezelf, want blijkbaar heb ik ze goed kunnen volgen :p Ik wist overigens niet dat de meeste namen uit (maar) 2 tekens (korte namen) bestonden. Soms 1, maar kunnen er ook 3 zijn. De uitspraak ervan kan ik je verzekeren, zeer lastig. Al met al ben ik blij dat ze een 2e (westerse) naam hebben ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Want = maar ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi, interessant antwoord! plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je jodokus52 :) Misschien wel net zo interessant als China zelf. Echt een aanrader ;)
Een +je voor het vorige antwoord, maar ook de kolonisators hebben westerse namen gegeven aan mensen uit de ex-kolonies.
Zo hebben Congolezen vaak een Belgische naam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de plus :) Ik kan me ook goed vinden in dit antwoord, want het is vaak een complete naam uit een bepaald land. Zoals in de vraag; Benson Henderson word genoemd, vermoed ik dat die persoon veel in Scandinavië moet zijn geweest of zelfs hebben gewoont. Ook een + dus ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
zo hebben surinamers vaak een nederlandse naam.