Wat is het gevolg van een stijgende grijsdruk gecombineerd met stijgende zorgkosten?

Hebben een krimpende beroepsbevolking en stijgende kosten aan zorg iets met elkaar te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Jazeker.
En wel om verschillende redenen.
Waarvan ik er vast nog wel wat vergeet.

Krimpende beroepsbevolking betekent minder mensen die werken, dus minder nationaal inkomen.

En dus moeten de kosten verdeeld worden over minder mensen die voor een inkomen zorgen. (Belastingen en premie's)

*Over het algemeen zijn ouderen meer en vaker en langer ziek dan jongeren. Dus hoe meer ouderen hoe meer zorgkosten.
* De kwaliteit van de zorg wordt beter, maar daardoor ook de kosten.
Er kan meer. Dus men wil meer. Men behandelt langer. Men houdt iemand langer in leven.
Allemaal factoren die de zorgkosten doen stijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger werkte bijna iedereen. Dus iedereen betaalde ook zijn belastingen, premies, enz. enz.
Nu zijn deze mensen, die alles moesten ophoesten bijna allemaal gepensioneerd en moeten de jongeren van nu werken en de belastingen en premies ophoesten. Dit gebeurt helaas niet en nu loopt het dus fout!