Ik zou graag contact willen maken met een teruggetrokken vrouw uit mijn straat, maar hoe pak ik dit aan?

In ons straat, een paar huizen verderop woont er een vrouw (50/60jr) die naar mijn idee een teruggetrokken leven leidt. Haar huis en tuin is helemaal dichtbegroeid door planten waardoor je haar niet kan zien. Zie haar dan ook hooguit 1 of 2 keer in een maand en dat is dan wanneer ze boodschappen moet halen (denk ik). Ze begroet me dan overigens wel, maar fietst snel door.

Nou zou ik heel graag contact met haar willen hebben. Ze lijkt me een super interessante persoon, een echte natuurmens. Weet dat mijn (overleden) vader contact met haar had toen ik nog klein was, jaren geleden. Ze had enorm veel problemen met haar zoon wat kwam door drugs.

Maar hoe doe ik dat? Ben nogal een onzekere type dus weet niet goed wat ik moet zeggen als ik aanbel;
He hallo mevrouw, u lijkt me nou zo interessant. Koffie?

Heey hallo, leeft u nog? en dan uitnodigen voor een etentje....

Ik wil haar niet het gevoel geven dat ik contact met haar wil uit medelijden ofzo. Hoe zouden jullie het aanpakken?

Toegevoegd na 4 dagen:
> Reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihihi, leeft u nog? Dat houd het leven er iig wel in ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoiets zou ik nooit zeggen natuurlijk haha. Was ook meer om het duidelijk te maken dat ik dus echt niet weet wat ik moet zeggen als ik aanbel :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die laatste zin over die voorstel om eens uit eten te gaan... euh, als vrouw zou ik toch denken dat je een versierpoging zou doen .. = niet zo tactisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon een etentje bij mij thuis, dames onder elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze zo teruggetrokken is, moet je haar misschien niet te "direct" benaderen. Je weet niet waarom ze zo leeft; misschien heeft ze om een of andere reden wat moeite met contact met anderen.
Je zou eerst eens kunnen aanbellen met een vraag over iets anders dan een uitnodiging voor koffie.
Je zegt dat ze een natuurmens lijkt; misschien een vraag over een plant in de tuin ofzo?
Of iets anders wat te maken heeft met waarom ze je interessant lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Had van de week een kaart gekocht met afb. van twee koffiekopjes erop! maar na het lezen van een paar antwoorden besloten om er even mee te wachten. Ik ga proberen haar buiten aan te spreken ookal fietst ze altijd snel weg. Lukt dat niet breng ik toch het kaartje weg i.p.v aan te bellen. Mischien heeft ze, zoals een paar al schreven sociale angsten , wat ik ook vermoed. In dat geval wil ik haar niet angstig maken door haar terrein te betreden. Ook wil ik geen beste antwoord kiezen, vind ze allemaal waardevol, hebben mij iets opgeleverd :)

Antwoorden (11)

Een briefje schrijven en bij haar in de brievenbus gooien. Je naam, adres en telefoonnummer vermelden, en schrijven over je vader die contact met haar had. Dat jij dat contact graag wilt continueren en haar wilt uitnodigen eens bij jou op de koffie te komen. Als zij er prijs opstelt zal ze je vast wel een keer opbellen om een afspraak te maken, of een antwoordbriefje bij jou in de bus doen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Amedea. Ga doen wat je schrijft..
Volgens mij zou u het beste een kaartje of briefje kunnen maken en het persoonlijk in haar brievenbus stoppen.
Leg daarin uit dat u graag contact met haar wilt en een kopje koffie wilt drinken of eens een etentje samen wilt eten. Laat haar ook weten dat uw vader contact met haar had zodat ze niet denkt het met een "rare vreemde" te maken te hebben. Zet er uw naam adres en telefoon nummer bij en laat de volgende stap aan haar over.
Zorg er gewoon voor dat ze weet dat ze bij u terrecht kan voor een luisterend oor.
zo zou ik het i.i.g. doen.
Hopelijk heeft u hier wat aan.
Ik vind het mooi om te zien dat u haar uit haar isolement wilt halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord CB. Waarom die minnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat dit precies hetzelfde is als wat amadea zegt...
Vertel haar precies wat je hier vraagt! Dat is eerlijk, oprecht en duidelijk. En het is helemaal niet gek haar eerst een briefje te schrijven waarin je verteld hoe lang je er al mee loopt, waarom je het moeilijk vond haar dit te zeggen maar nu toch graag de koe bij de horens wil vatten en waarom. In diezelfde brief kan je haar uitnodigen voor een kopje koffie (op neutraal terrein wellicht). Dan is het verder aan de dame.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een brief schrijven spreekt mij meer aan. Ik heb er zelf nooit aan gedacht om een brief te schrijven. Dacht dat het raar over zou komen, bedoel ze woont maar twee huisjes verderop! Maar morgen toch maar een leuk kaartje halen en daarin schrijven wat ik hier dus vraag. Bedankt voor je antwoord..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms is het makkelijker je te verwoorden middels een brief. Zeker niet als je daar in uitlegt waarom je het zo doet. Het is slechts een hulpmiddel en geen doel op zich.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, het komt inderdaad raar over als een brief gestuurd wordt. Stelt u zich maar eens in de wereld van de ontvanger..
Een briefje schrijven terwijl u haar kent vind ik een gemiste kans. Het kan als ernstig vrijblijvend en laf worden gezien. Ook kan de ontvanger zich hierdoor nog eenzamer gaan voelen als vermoedelijk al het geval is.

In mijn beleving kunt u het beste gewoon naar haar toegaan en het verhaal zoals u geschreven hebt vertellen. Dat is eerlijk, dat is oprecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is onzin (in mijn beleving). Niet iedereen stapt zomaar op iemand af. Er zijn mensen die dichtklappen, gaan stamelen etc. Als je in een brief je goed kan verwoorden, al woont de ander bij je op zolder, dan is dat de beste methode en een springplank naar een gesprek. Vrijblijvend is het pas als de inhoud vrijblijvend is. Het vergt sowieso moed om iets dergelijks aan te gaan vanuit onzekerheid. Dat staat volledig los van de manier waarop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de redenen daarvoor zijn?.................
Moed nodig om een ouder iemand aan te spreken zonder voorafgaande invitatie? Komt bij mij over als een sociale fobie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien het (mogelijk vrijwillig gekozen) isolement van de oudere vrouw, is een wat voorzichtiger aanpak beter: je laat dan aan haar zelf over of ze erop reageert, en overvalt haar er niet mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Hansppc: Je klinkt een beetje dat je reageert vanuit je eigen beleving, logisch, en vanuit hoe je zaken zelf aanpakt. Sociale fobie is wat cru gesteld naar mijn idee, onzekerheid dat lijkt me een betere 'kwalificatie'. Er is niets onpersoonlijks of afstandelijks aan een brief. Zoals ik al zei, het kan juist een mooie springplank zijn. En, daar komt bij, als de dame in kwestie in een isolement leeft, kan een directe benadering zoals jij voorstelt als bedreigend ervaren, wordt daar misschien ook mee overrompeld. Voor beide partijen dus een prima optie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lamp: Sociale fobie is een benaming voor de symptomatologische reactie op uw 1e reactie op mijn antwoord. Als ik u daarmee beledigd heb dan hoop ik dat u in wilt zien dat het gebruiken van superlatieven als: 'onzin' en 'sowieso' in het vocabulaire van de meeste mensen overkomen als beledigend.
Kristal
11 jaar geleden
Hansppc, ik heb het idee dat dit je op één of andere manier persoonlijk raakt. Ik vind juist dat Lamp duidelijk aangeeft dat het vanuit zijn beleving onzin is, dus dat dat het niet persé hoeft te zijn. Persoonlijk zou ik, als ik in de schoenen stond van de vrouw die geisoleerd woont, het uitermate op prijs stellen om eerst een brief te krijgen. Misschien wel een goed idee om ook in de brief aan te geven: morgenmiddag kom ik even langs om te vragen wat u van mijn voorstel vindt. Dan hou je de spanning voor deze vrouw vrij kort en behapbaar. Want het zal haar blijven bezig houden en misschien nerveus maken. Zeker als je de volgende stap aan haat overlaat.
Zij woont niet voor niets (vrijwillig) geisoleerd. Mogelijk vindt ze het lastig of onwenselijk om contact te maken. Dus als je echt contact wilt Elekta, zou ik ook de volgende stap nemen na de brief en bij haar aanbellen. Overigens Hansppc, ik heb zelfs mijn vader wel eens een brief geschreven die dus in hetzelfde huis woonde, en dat pakte goed uit. Omdat je, wanneer je om welke reden dan ook, bang bent niet uit je woorden te kunnen komen, dan de tijd kan nemen om de juiste woorden op te schrijven.
Niet iedereen is welbespraakt op spannende momenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Hansppc: Nee hoor ik voel me niet beledigd. En dat ik het onzin noem, daar heb ik duidelijk bij verteld dat dat mijn beleving was, niks beledigends aan. Sowieso heb ik niets beledigends gezegd, dan zeg ik hele andere dingen.
Aan wat hier boven al genoemd wordt, zou je kunnen toevoegen (mits het waar is): "Mijn overleden vader en u kenden elkaar. Mag ik u wat vragen over mijn vader?"

Dat valt bijna niet te weigeren. Maar nogmaals: het moet wel waar zijn.

Toegevoegd na 23 uur:
Of: Je gaat naar haar huis en belt aan.

Als ze opendoet zeg je:
- Dag mevrouw, ik bel even bij u aan omdat we elkaar wel eens groeten in het voorbijgaan, maar nooit spreken.
- Ik herinner me dat u geregeld contact had met mijn overleden vader, weet u nog?
- Als dat zo is dan wil ik u graag iets vragen over mijn vader.
- Vind u het leuk om vanmiddag bij mij in de tuin een uurtje te komen zitten?

Zo breek je het ijs. Dat moet toch lukken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien is het een idee om haar in eerste instantie uit te nodigen, per kaartje in de bus, voor een samenzijn met borrel/bbq met meerdere mensen eventueel uit de buurt, waarvan je eigenlijk al zeker weet dat ze zal weigeren.

de volgende stap zou kunnen zijn, veel minder ´bedreigend´, een uitnodiging voor een kopje koffie met z´n 2en... met daarom ook meer kans dat ze komt.

als iemand van die leeftijd zich teruggetrokken heeft en haar tuin heeft laten dichtgroeien, wat overigens ook een geld- of fysiek probleem kan inhouden, kan het heel goed zijn, dat ze totaal geen behoefte heeft aan contact met andere mensen.

er zijn mensen die prima functioneren zonder contact met de buitenwereld, anders dan de tv/radio, of een krant.

het feit dat je vader ooit contact met haar had, kan een voordeel zijn, je kunt gewoon vragen: hoe gaat het met u, en even een paar opmerkingen over je vader maken.

wat je ook zou kunnen doen, is zeggen dat je haar al zo vaak langs hebt zien fietsen, dat je iedere keer dacht hoe zou het met haar gaan?

ik hoop dat je er iets mee kan, succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je weinig idee hebt of ze behoefte heeft aan contact, zou je eerst de buren kunnen polsen. Als die buren ook geen idee hebben, dan zou je het kunnen proberen met die brief aan haar. Een andere mogelijkheid is om samen met die buren iets te organiseren, b.v. een koffievisite bij jou of bij één van die buren. Misschien is er wel een aanleiding, b.v. inwijding van een huis. Verder organiseren mensen van straten bij mij in de buurt wel eens een straatfeest. Jullie kunnen proberen om haar bij zo'n feest te betrekken. Bij straatfeesten moet de straat voor rijdend verkeer worden afgesloten. De gemeente kan hiervoor toestemming geven.
11 jaar geleden
Dat je vanuit je zelf contact met deze vrouw wilt vind ik een prachtig gegeven. Je bent in de twintig zag ik en deze dame is al wat ouder. Je zegt dat de tuin is dichtgegroeid, misschien zou ze je hulp bij het bijhouden van de tuin goed kunnen gebruiken, zou je je aan kunnen bieden met andere kleine klusjes. Ze zou voor jou een waardevolle betrekking kunnen betekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is denk ik haar op straat aanspreken als je haar ziet. Daar heb je meer afstand dan als je gaat aanbellen. Maar natuurlijk is dat moeilijk als ze er snel vandoor fietst. Is er geen enkele mogelijkheid om haar aandacht te trekken hier, zodat ze even naar je luistert?
Indien niet, dan is aanbellen wellicht de beste optie, beter dan een briefje of zoiets.
Je hebt in ieder geval al twee dingen die je in de ring kan werpen :
- ze kende je vader
- je weet dat ze een natuurmens is en dat vind je "superinteressant". wat vind je er juist zo interessant aan? Zijn er dingen (concrete) die je oprecht interesseren (bv. de naam van een plant die ze in haar tuin heeft staan)? Doet ze misschien aan een soort kruidengeneeskunde en interesseert je dat?
Als je met mensen contact wil is het de kwestie de juiste brug te vinden die naar deze mensen leidt.
Ik denk dat ik de kaart van je vader zou trekken. Tegen haar zeggen dat je vader vroeger vaak over haar vertelde, dat ze zoveel van de natuur wist etc (natuurlijk niets over die zoon zeggen, tenzij er zelf over begint). En dat je daardoor altijd zo geboeid was en het jammer vind dat je niet meer met elkaar praat (dat is al wat minder dan "kom eens op de koffie"). Dat je haar tuin zo mooi vindt en interesse hebt in kruiden (als dat zo is) enz enz enz.
Je zal dan snel zien hoe ze reageert. Misschien vraagt ze je zelf wel binnen, of zal ze de keer nadien wél blijven stilstaan als ze je op straat ontmoet. Ik zou het vooral rustig opbouwen.
Merk je dat ze afstand neemt en niet open staat, forceer het dan niet. Ze kan hiervoor een goede reden hebben. Ik kan me ook voorstellen dat ze zich wat zou kunnen schamen over de (voorbije?) problemen met haar zoon. Misschien werd ze hiervoor destijds met de vinger gewezen.
Blijf ook als ze niet open staat liefde en interesse uitstralen als je haar ziet. En bezorg haar een kaartje met kerst of nieuwjaar. Soms hebben dingen wat tijd nodig.
Succes in ieder geval!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga toch maar een tijdje wachten met het versturen van een kaart en proberen om haar buiten aan te spreken. Zal idd moelijk worden maar dan roep ik maar hoe het met haar gaat. Kan ik ook gelijk zien hoe ze reageert. Reden waarom ik haar "superinteressant" vind is omdat ze gewoon anders is dan anders. Haar huis is volledig opgegaan in de natuur, wat ik persoonlijk prachtig vind. Egels, katten, vogels komen allemaal eten bij haar halen.
Heel zorgzaam, vredig, lief, wijze uiterlijk....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
elektra: ik vind het bijzonder dat je contact met haar wilt, daaruit concludeer ik ook dat jij "anders" bent dan anderen!
ik wens je alle succes van de wereld! maar wees voorbereid op afwijzing van iemand die geen inmenging in haar leven wenst!
Doe eens een kaart in de bus, bijvoorbeeld voor kerstmis.
Kom daarna langs met een kerststol of zoiets.
Nodig haar dan gelijk uit voor oudjaarsavond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Nou, die laatste zin zou mij persoonlijk te ver gaan, maar je eerdere suggesties lijken me prima. +1
Ik zal niet aanbellen...misschien is het binnen ook een zooitje waar ze zich voor schaamt...
een kaartje vindt ik veel te officieel, ik kan me zo voorstellen dat ze daar een beetje van terugdeinst.
Het lijkt mij dat je toch haar op straat aan kan spreken ...en vraag dan of ze het leuk vindt om een keertje koffiebij jou te komen drinken, omdat je weet dat ze jouw vader kent en graag eens met haar wilt praten.
Ik wens je succes.