Wat vinden jullie van de 6 stellingen van Frans Verhagen over de integratie?

In zijn boek The American Way. Wat Nederland kan leren van het meest succesvolle immigratieland poneert hij 6 stellingen:

1 Veel van wat wij als nieuw en soms als bedreigend ervaren heeft zich al eerder in Amerika voorgedaan. Je hoeft niet het Amerikaanse maatschappijmodel over te nemen om er veel van te kunnen leren.

2 Integreren gaat vanzelf: geduld levert meer op dan beleid.

3 Weg met het woord ‘allochtoon’, vanaf nu praten we over etnische Nederlanders: Turkse Nederlanders, Surinaamse Nederlanders, Marokkaanse Nederlanders, Ghanese Nederlanders.

4 Stop met zeuren over zwarte scholen. Zorg gewoon voor goed onderwijs voor iedereen. Gedwongen spreiding is een heilloze weg.

5 De verzorgingsstaat remt zelfontplooiing en belemmert integratie.

6 Erken dat Nederland een land is van vele culturen, altijd geweest. Van katholieken, protestanten, socialisten en liberalen. Nu komen daar wat varianten bij. Geniet ervan.

http://www.amerika.nl/html/politiek/persbericht1.htm

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Beseft Verhagen wel dat van de cultuur van de oorspronkelijke volkeren die in Amerika woonden, geen spat meer over is? Dat wat hij beschrijft immigratie ná de immigratie is? Hij zou deze stellingen eens moeten voorleggen aan de Indianen en Inuït, en dan nog eens zien wat er van waar is.

Overigens denk ik wel dat we in Nederland wat gespannen met immigratie omgaan en dat er heilzamer wegen zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
inderdaad en niet te vergeten dat de eerste niet blanke amerikanen overigens niet uit vrije wil daar naar toe zijn gegaan(slavenhandel).
1 Ik denk inderdaad dat je veel kan leren van het kijken naar andere lande, maar of Amerika nu echt zo'n succesvol voorbeeld is dat betwijfel ik. Wat overigens niet betekent dat we er niks van kunnen leren. Vaak leer je juist meer als je ziet hoe het NIET moet.

2 Ik geloof ook dat de tijd het wel goed zal laten verlopen, maar ik denk ook dat het alleen goed kan settelen wanneer je er een beleid naar heb die het mogelijk maakt om te integreren.

3 Dit vindt ik echt zo'n bullshit stelling. Na allochtoon krijg je nieuwe Nederlander, Medelander en ga maar verder.. Feit blijft dat je met één woord spreekt over een bevolkingsgroep en ik denk dat deze groep het niet zo prettig voelt om onderscheden te worden van de rest. Dus allochtoon of etnische Nederlander zal echt niet uitmaken voor de bevordering van integratie.

4"Zeuren" moet uiteraard stoppen. maar ik denk wel dat er een serieus probleem is waar juist de politiek iets aan kan doen. "goede" docenten zullen bij meer onderscheid eerder kiezen voor de "betere" scholen wat niet ten goede komt aan het onderwijs in zijn totaliteit.

5 Ik denk de verzorgingsstaat op zich niet. Maar wel als deze te ver doorschiet. En hier een goede balans in vinden kan erg lastig zijn maar helemaal afschaffen is ook niet de oplossing.

6 Ik denk inderdaad dat Nederland diverser is dan veel mensen nu willen geloven. Het kan ook zeker een verijking zijn maar wanneer groepen mensen zich afscheiden van de samenleving is het lastig om er van te genieten.