Voor verpleegkundigen wel, niet voor ziekenverzorgenden: De Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) moet de kwaliteit bevorderen van de zorg die beroepsbeoefenaren leveren. De wet is ook bedoeld om patiënten of cliënten te beschermen tegen ondeskundig of onzorgvuldig handelen van individuele zorgverleners

Apothekers, artsen, fysiotherapeuten, gezondheidszorgpsychologen, psychotherapeuten, tandartsen, verloskundigen en verpleegkundigen zijn verplicht zich te registeren in het BIG-register. Alleen zorgverleners die in het register staan mogen een beschermde titel voeren zoals die in de wet staat genoemd.

De inspectie houdt toezicht op de opleidingsverplichting die medische beroepsbeoefenaren hebben om hun vakkennis op peil te houden. Daarnaast controleert de inspectie de naleving van artikel 40 uit de Wet BIG. Daarin staat onder andere staat dat een individuele medische beroepsbeoefenaar verantwoorde zorg moet leveren en aan kwaliteitsbewaking moet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u anonieme plusser voor mijn tienduizendste puntje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik was dat graag gedaan hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou bedankt dan troetroe!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit prima antwoord klopt bijna helemaal.
Iemand die tot verpleegkundige is opgeleid, is echter niet verplicht zich te registreren. Dit houdt dan wel in dat deze opgeleide zich niet mag presenteren als verpleegkundige.