Ik wil in mijn (voor-)tuin parkeren, moet ik daarvoor een vergunning aanvragen?

In onze straat is het qua parkeren een ramp.
Vaak moet ik, áls er al een plekje is, fileparkeren, en dat was nooit mijn sterkste kant, maar heb een paar jaar terug een ongeval gehad, waardoor ik al dat draaien ook bepaald niet prettig ervaar.
Ik doe niks met mijn voortuin,, ja wil ´m bestraten, mag ik dan mijn auto in mijn eigen tuin parkeren, stoeprand moet dan verlaagd maar zie verder alleen voordelen, maar er zullen wel weer ´regeltjes´ voor zijn, of niet??

een jaar geleden
1.5K
erotisi
een jaar geleden
Sinds het jaar 2000 is het op grond van stedenbouwkundige- en welstandsmotieven niet toegestaan om in de voortuin te parkeren en verlenen wij hiervoor geen vergunning. Het bedoelde ruimtelijk effect van de voortuin gaat namelijk teniet op het moment dat bewoners hun tuin qua sfeer en/of qua gebruik laten aansluiten bij het openbaar gebied. Het eerste gebeurt door de voortuin te verharden, het tweede door de voortuin te gebruiken als parkeer-/stallingsplaats voor de auto. De voortuin wordt in dat laatste geval ook qua gebruik betrokken bij het openbaar gebied. Een functie die, - volgens de stedenbouwkundige gedachte die aan het creëren van voortuinen ten grondslag ligt - in het openbare gebied thuishoort, wordt in de privésfeer getrokken. Het onderscheid tussen openbaar en privé vervaagt en doordat de verharding van de voortuin naadloos aansluit op die van de straat, gaat de beoogde bufferwerking van de voortuin geheel teniet. Dit leidt volgens ons college tot een onaanvaardbare verarmi
erotisi
een jaar geleden
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR91127
erotisi
een jaar geleden
Maar soms kan het wel: https://jure.nl/ECLI:NL:GHARL:2022:9971
jc54
een jaar geleden
@erotisie; Dus eerst de gemeentelijke verordeningen raadplegen.
tinus1969
een jaar geleden
@ erotisi, dit is een oude regeling die tot 2017 gold in Barneveld.
Inekez1
een jaar geleden
Ik denk dat je beter een paar lessen bij een rijschool kunt nemen, om het fileparkeren opnieuw te leren. Want met een eigen parkeerplek in je voortuin zul je alleen maar meer moeten draaien en keren. Als je al toestemming krijgt voor de parkeerplek en er wordt een oprit gemaakt, dan is dat een smalle oprit (breedte van de auto, niet de lengte), en aan beide kanten naast jouw oprit mogen buren gewoon parkeren. Je moet dan dus telkens tussen 2 auto's door de straat op en af, waarbij inrijden of uitrijden dus altijd achteruit moet. Dat is over het algemeen nog lastiger dan gewoon fileparkeren.

Antwoorden (2)

Daar zul je de gemeentelijke verordeningen op na moeten slaan. Het is op plaatsen toegestaan, maar niet overal. Overigens, als je parkeerruimte vóór jouw tuintje hebt, dan mag daar nog steeds iemand parkeren, waardoor jij niet weg kunt. Stoepverlaging moet je aanvragen, als dat wordt toegestaan (en uitgevoerd) dan kan dat gezien worden als uitrit. Voor een uitrit parkeren mag niet, dus dan is dát probleem opgelost.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Mogelijk dat ook het over de stoep rijden om de tuin te bereiken niet mag.
Dit verschilt per gemeente. In sommige gemeenten is het toegestaan om op eigen terrein te parkeren zonder vergunning, terwijl in andere gemeenten een vergunning nodig is. Raadpleeg de website van jouw gemeente voor meer informatie.
9 maanden geleden