Zijn er trucjes voor om meer gespreksstof te hebben?

Ik weet vaak weinig te zeggen en zou wel meer gespreksstof willen hebben, maar weet nooit iets te bedenken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Het gaat niet zozeer om gespreksstof, het probleem als je niet veel te vertellen hebt, is vaak dat je te veel denkt (Oh jee wat moet IK nu vertellen?? of: Die ander is veel leuker, interessanter en vindt mij vast stom!!! HELP) en daarmee kan je jezelf behoorlijk klem zetten.
Een gesprek gaat vanzelf als mensen echt betrokken zijn. Dit lukt gewoon niet met iedereen, niemand is saai, maar iedereen heeft zijn eigen dingen die hij/zij interessant vindt. Dit klikt of klikt niet...
Als één van de twee heel erg zijn best doet om te praten, dan wordt het niks, tenminste ik word daar altijd erg moe van.
In een leuk studentenhuis ben ik erachter gekomen dat ik gewoon iemand ben die eerst een beetje de kat uit de boom kijkt. Sommigen hebben altijd iets te lullen, meteen (als je echt luistert waar sommige mensen het over hebben, dan kom je erachter dat het vaak over niks gaat) maar ik moet aan mensen wennen, als ik me thuis voel komen er vanzelf woorden. Tot die tijd ben ik iets stiller en dat blijkt gewoon te mogen. Tegenwoordig trek ik me er niets van aan wat anderen daar van vinden en dat werkt, want dan ben je ook echt. Misschien ben jij ook zo, misschien werkt bij jou iets anders beter. Ga daarna op zoek, hoe meer je jezelf op je gemak laat voelen, hoe meer gesprekstof je hebt.

Als je je verveelt, omdat je niet meedoet, kan je mensen ook (tijdelijk) zien als een televisie. Je kan zappen, je kan doorvragen op wat jíj interessant vindt, of waar jij zelf dieper op in wil gaan. Als het niet werkt en degene je negeert of als een kip zonder kop doorlult, geen probleem; er is gewoon geen klik. Vaak zijn er genoeg stoelen vrij of kan je ook gewoon naar een andere kamer of huis of straat of stad.
Dat er geen klik is, ligt gewoon aan de combinatie van dat moment. Een ander keertje kan het weer heel anders zijn en kan het gewoon zo zijn dat degene waar het stroef mee liep ineens je beste vriend(in) kan worden.

Het leven is een spel, iedereen doet maar wat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Succes..

Andere antwoorden (7)

In deze tijd van het jaar: vakantie. Gaat de ander wel of niet, wat heeft hij zoal gedaan, dat soort dingen.
Probeer geen vrageb te stellen die alleen met ja of nee te beantwoorden zijn, want dan is het gesprek gauw afgelopen. En het weer is daar een goede aanloop voor: wat n slecht weer, goed dat ik vakantie heb, of ik wou dat ik het had. Dan zou ik nu graag daar of daar zitten, ga jij nog op vakantie?
en over hobby of werk praten de meeste mensen ook graag.
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
Dit was maar even bedoeld als aanloop tot het gesprek, en "waar ga je heen " kun je nog niet vragen als je niet weet of de ander op vakantie gaat, maar dat zou de volgende vraag kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En anneliez zei, PROBEER geen vragen te stellen die met ja of nee te beantwoorden zijn ;) in het 2e geval niet gelukt dus, maar wel geprobeerd :p
Het klinkt misschien raar, maar schrijf eens een aantal dingen op van jezelf of iets wat je leuk vind en interesseert. Doe dit op een moment dat je wel weet waar je het over wil hebben, neem het briefje met je tekst mee en kijk niet tijdens een gesprek, maar tussendoor of ervoor even snel naar dat wat je opgeschreven hebt. Bijvoorbeeld;

Paarden; eten, springen, verzorgen
School; moeite wiskunde, actie leraar, schoolreis
Kleren; nieuwe broek, nike goed/slecht
Sport; 3 punten, halve finale, damsteen kwijt

Iets in die trent. Dus een soort geheugen verfrissertje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snijd geen grote onderwerpen aan maar houd het klein. Vertel over dingen die jou bezighouden, bijvoorbeeld een boek dat je aan het lezen bent of een film die je laatst in de bioscoop hebt gezien, en vraag de ander of hij/zij ook graag naar de film gaat. Of een wandeling die je hebt gemaakt op een mooie plek, of een taart die je voor je tante hebt gebakken, of een leuke ervaring op het werk. Dan is de brug naar de ander makkelijk gelegd.
En als die ander nou helemaal niet van films of boeken houdt, kun je vragen wat hem of haar wel interesseert. Als dat nou stammetjes kloven is of tuinieren of kleren naaien iets anders dat jij weer niet zo goed kent, kun je doorvragen.
Je merkt snel genoeg of het echt een gesprek wordt of dat je een beetje blijft hangen in een soort interview.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees elke dag de krantenkoppen ,en wat uitgebreider punten die je interesseren.

http://www.seniorennet.be/Pages/Nieuws/nieuws_heet_van_de_naald.php#1

Lees de wetenschapsafdelingen in de diverse kranten en tijdschriften.

Maak één avond in de week vrij om naar de bib te gaan en lees daar je favoriete tijdschriften.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag is moeilijk te beantwoorden. Daarvoor zul je eerst moeten kijken naar de soort gesprekken waar je op doelt.

Met de meeste mensen praat je gezellig 'over koetjes en kalfjes': het weer, de vakanties, een tv-programma, uitstapjes die je hebt gemaakt of zou willen maken, de dagelijkse dingen die je (thuis, op je werk of op straat) hebt meegemaakt, je hobby's, je baan, bekende Nederlanders, leuke/ongezellige of ronduit slechte cafés en restaurants, het feit dat alles steeds duurder wordt...

...en dan kom je al gauw uit bij de serieuzere gespreksonderwerpen die je vaak weer met andere mensen deelt. Zoals de politiek, de euro, gezondheidszorg, allochtonen/autochtonen, de schandalen binnen de katholieke kerk, de klimaatverandering, het feit dat alles in het leven steeds sneller, ingewikkelder en stressvoller wordt...

...en zo ben je dan bij de onderwerpen aanbeland met meer diepgang en spiritualiteit, die je niet met iedereen zult kunnen of willen delen. Je gevoelens en emoties staan daarbij centraal. Je gezondheid, de manier waarop je tegen het leven aankijkt, je geloof, angsten en onzekerheden, wat je blij en verdrietig maakt...

Kortom, onderwerpen genoeg, en ik denk dat dat voor iedereen geldt. Het hangt er vooral vanaf wát je met wélke mensen wilt delen. Het is immers een stukje van jezelf dat je aan een ander moet prijsgeven en dat deel je niet met de eerste de beste...

Toegevoegd na 7 minuten:
De trucjes waar je naar vraagt zijn eigenlijk heel simpel. Ga eerst op zoek naar interesses die jij en je gesprekspartner met elkaar gemeen hebben. Bedenk binnen die interesses een aantal onderwerpen waarover je het leuk vindt om te praten. Doe dat voordat je een afspraak met iemand hebt. En ga in gedachten even na wat je de afgelopen periode zelf allemaal hebt meegemaakt waarover je zou willen praten. Bedenk ook even wat voor je gesprekspartner actueel is: Vakantie? Andere baan? Nieuwe auto? Nieuwe partner? Iets leuks of droevigs in de familie? Op die manier kom je aardig beslagen ten ijs.
Pieter2011
11 jaar geleden
Er zijn drie trucjes: Stel een vraag, stel een vraag en stel nog een vraag..
Werkt bij mij al jaren.
Mensen vinden het heerlijk om over zichzelf te kunnen vertellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Richt het onderwerp van je gesprek op je gesprekspartner(s), mensen houden inderdaad ervan om over hun belevenissen en prestaties te vertellen. Sta er open voor en reageer meegaand/meevoelend.

dit zorgt ervoor dat mensen graag met jou op willen schieten en geeft jou meer kennis die jij over anderen hebt (dit heeft exploreren).

Heb gewoon een open houding en mensen willen dan spreekwoordelijk met je weglopen binnen de kortste keren. Dit geeft dan ook weer een enorme boost aan de zelfvertrouwen en je zal je niet gauw meer vervelen!