Tevredenheid een ziekte?

Waarom wordt tevreden zijn met wat je hebt tegenwoordig eerder gezien als een 'enge ziekte' dan als een 'gezonde levenshouding'. En kan de crisis daar wat aan veranderen?

Iedereen wil maar meer meer meer, je moet een groot huis hebben bijvoorbeeld, maar ik heb er nu al zoveel zien sneuvelen die op 2 inkomens een huis gekocht hadden en nu een van beiden de baan kwijt is hebben ze een serieus probleem.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Yvib;

Teverdenheid is altijd een deugd geweest maar die lijkt niet meer zo goed te passen in de snelle wereld van groter en meer. Al is het naar mensen die daar wel aan meedoen niet altijd makkelijk te verklaren, ik denk dat tevredenheid resulteert in innerlijke rust en geestelijke rijkdom. En het is voor mij allang duidelijk wie er op de lange termijn met de meeste voldoening op zijn leven terugkijkt; degene met de duurste speeltjes en de grootste maagzweer of jij....

Toegevoegd na 9 uur:
Zie het nu pas; 'teverdenheid' foei!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je hebt het natuurlijk over een probleem dat in de afgelopen decennia gegroeid is. Hypotheken tot 125% van de waarde van het huis waren eerder regel dan uitzondering. En net zoals in Amerika gebeurd is moest ook hier iedereen een eigen huis kunnen kopen. Ik ken zelfs voorbeelden dat iemand met een bijstandsuitkering een huis heeft kunnen kopen...

Maar die mensen die een huis hebben gekocht op basis van 2 inkomens hebben nu echt een probleem als één van die inkomens weg valt...

En kijkend naar mezelf. Ik heb in het verleden een eigen huis gehad. Maar zit nu al weer een aantal jaar naar volle tevredenheid in een huurappartement midden in de stad voor een bedrag, waarvoor je niets in een buitenwijk zou kunnen kopen. En als bijkomend voordeel. Als er eens iets kapot is, of gemaakt moet worden kan ik de bedrijven van de woningbouw bellen. Terwijl ik met een eigen huis mijn eigen portemonee kon trekken. Laat mij hier in het centrum maar lekker gehuurd zitten. In plaats van een hypotheek van 6 ton bij de bank halen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huur zelf ook en vind het ideaal. Ben zelf best handig met klussen maar sommige dingen kan je gewoon niet zelf en dan is het heerlijk om ff de telefoon te pakken en verder neit meer aan kosten te hoeven denken. Krijg vaak te horen:"ja maar een koophuis komt uiteindelijk naar je toe". Nou, je kunt mij niet wijsmaken dat als ik in deze tijd een huis koop dat ik er dan nog rijk van ga worden.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze tijd kan je er alleen maar rijk van worden als je deze contant kunt betalen en dan in de verhuur kunt doen...
Cryofiel
14 jaar geleden
Rijk worden met een huis, dat kon voor de vorige generatie. Zij hebben een uitermate goedkoop huis kunnen kopen (betaalbaar van één modaal inkomen, kun je nagaan!). Vervolgens hebben ze de hypotheekrenteaftrek ingevoerd, waardoor de huizenprijzen kunstmatig zo'n 40% stegen. Da's nou slapend rijk worden!
Het is geen ziekte. Jij maakt er zelf een ziekte van. Dat moet je niet doen, nergens voor nodig.

Je buren en vrienden zitten waarschijnlijk gevangen in hun rat race. Ze kunnen niet meer anders, ze kennen intussen niets anders. Alsmaar opjutten - ze zijn eraan gewend, het is hun leven geworden.

Als jij afwijkt, zullen ze jou dat laten merken. Ze stellen vragen, ze geven hints.

Waar het nu op aankomt is: hoe sterk ben jij?

Laat je je overdonderen? Schiet je in de verdediging? Begin je te stamelen, word je onzeker?

Waarom zou je?

Wees sterk. Roem je auto. Goed, het is een auto en geen tank, maar het scheelt flink aan brandstofkosten, het is beter voor het milieu, het is handiger in de stad, en met al het uitgespaarde geld kun je eens lekker uit eten gaan.

Zo maak je het positief. Terecht, want het IS positief.

Roem je huis. Nee, het is niet supergroot. Maar is dat nodig? Je bent in een uurtje klaar met schoonmaken. Je kunt alles opbergen wat je hebt, het is knus, het is persoonlijk, het is je thuis (in plaats van een showroom). Het scheelt enorm in kosten, dus je kunt eens lekker luxe op vakantie. Je hoeft niet continu te stressen op je werk om maar meer te verdienen om je huis te bekostigen, waar je toch nooit bent omdat je moet werken voor je huis. Nee hoor, dan liever wat minder stress, wat meer ontspanning, en eens een middagje naar de sauna.

Sta sterk. Wees jezelf. Uiteindelijk levert die eigenheid meer respect op dan meerennen als de zoveelste rat in de wedstrijd.
Cryofiel
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord en precies zoals ik het voel!
(nu alleen nog leren me niets van anderen aan te trekken....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi onderbouwd antwoord. plusje
Vrienden van ons liggen krom om al die wensen te kunnen betalen, het moet allemaal groter en duurder. Iedere keer weer. Dan denk ik dat ik zeeeer tevreden ben met ons gewone autootje, ons huisje (mét heerlijke tuin) en onze goede gezondheid. Laat ze maar. Als zij er plezier in hebben om op die manier te leven is dat niet mijn probleem. Ik geniet en ben zeer tevreden:D.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt, tevredenheid moet wel NAÏEF zijn in deze wereld, dus dan moet je wel dom of gek zijn... Maar dat is niet zo...

Maar als je echt kunt genieten moet je dat heimelijk doen en heel ver wegblijven van anderen en het nieuws...

Maar het kan wel, gelukkig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik blijf heerlijk naïef...
tevredenheid staat de economie in de weg.
De huidige trend is: de economie moet draaien/groeien en de mensen moeten daarvoor zorgen.

De mensen zijn er dus voor de economie, het is dus van belang dat de mensen blijven kopen en kopen en nog meer willen. En ik moet zeggen dat de bedrijven er goed in zijn dit voor elkaar te krijgen. Alles wat tegen hun richting in gaat moet tegengewerkt/afgekeurg worden, ook dat doen ze erg goed.

Wellicht worden we ooit weer verstandig, en begrijpen we dat de economie er voor de mensen is en niet andersom.

Toegevoegd na 1 minuut:
afgekeurg= afgekeurd