Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen met verhalen van anderen over hen slechte jeugd? Ik weet bijna niks daarop te zeggen, ik wil degene wel laten weten, dat ik meeleef.

Zonder teveel stress en verdriet te krijgen door hen verhalen, ik ben geen professional.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
705
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik wil ook geen stress en verdriet en ik ben professional, het ligt zo heel erg aan de doelgroep waarmee je werkt dat je ook een inschatting moet maken van het 'waarheidsgehalte'

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kan ook vragen aan die ander of ze überhaupt verwachten dat Jij er iets mee doet. Je zal inderdaad vaak te horen krijgen dat het hen al opgelucht heeft dat ze hun verhaal ergens kwijt kunnen.

Anderzijds kan je ook gewoon aangeven dat je niet weet wat te zeggen.

Ik zeg vaak dat ik écht niet zou willen ruilen met hen en dat ik hen moedig vind omdat ze bepaalde zaken hebben doorstaan. Dat op zich brengt altijd een verandering in hun houding wat je spreekt mensen aan op hun kracht in plaats van ze eventueel te bestendigen in hun slachtoffer-positie.

Soms zeg ik ook dat die jeugd gelukkig voorbij is en dat ze NU de kans hebben om zowel voor zichzelf als anderen een aangenamere leefwereld te bekomen.

Uiteraard blijven bepaalde zaken uit onze jeugd een zekere mate van handicap bezorgen maar we hebben elk moment de keuze om dat als een uitdaging te zien en er hard aan te werken om zelf niet de oorzaak te zijn van nieuwe ervaringen die we later alweer als 'slecht' kunnen benoemen.

Persoonlijk maak ik er dus altijd werk van om die negatieve spiraal te doorbreken omdat je anders zelf teveel belast kan worden en daar zit je als luisteraar vast niet op te wachten hé ;-)