Hoe maak je verschil tussen recht van meningsuiting en dicriminatie?

Deze vraag geef ik even een ander voorbeeld.
Een oude vrouw wil niet door een turks meisje gewassen en verzorgd worden omdat ze haar niet mag.Het is een oude vrouw en ze is niet makkelijk in omgang.En vind ook weleens Nederlandse meisjes die helpen niet leuk,
Hoe weet ik nou of zij discrimineert of recht heeft op haar eigen mening,
Sorry voor mijn andere voorbeeld die was niet zo bedoeld,daarom dit voorbeeld

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Oude mensen hebben soms wel voorkeuren voor het bekende. Ze kan het meisje ook wel afwijzen omdat ze in haar ogen ""anders"" is. Je kan haar vragen om het meisje minstens een keer een kans te geven, en het meisje zelf ook vragen er rekening mee te houden dat oude mensen dingen gauw ""onbekend"" en dus ""onbemind"" kunnen vinden. Dit kan zelfs een rol spelen in de thuiszorg als een zorgverlener uit de stad in een dorp moet zorgverlenen.
Ik zou het absoluut niet in de sfeer van discriminatie zoeken, maar meer als bovenbenoemd etiketteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord op de verkeerde vraag.

Andere antwoorden (5)

Het is disciminatie als je iemand in een groep verkeerd behandeld omdat ze lid zijn van die groep. Dus een turk niet mogen omdat ze turks zijn.

In jou voorbeeld is het oordeel van de oude vrouw gebaseerd op het meisje zelf. Dus zeker geen discriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennelijk kijkt deze mevrouw naar de persoon en niet naar de afkomst, getuige het feit dat ze Nederlandse meisjes net zo goed soms niet goed genoeg vindt, om haar te laten verzorgen. Heeft dus niks met discriminatie te maken.

Niet alles heeft direct met discriminatie te maken, als er een persoon van buitenlandse komaf bij betrokken is. Van die gedachte moeten we maar eens af in Nederland. Zorgt alleen maar voor onnodige spanningen.
14 jaar geleden
Iedere burgen in een democratie heeft recht op meningsuiting. Dat is bij de wet bepaald. Wanneer iemand zijn mening uit, kan deze mening discriminerend bedoeld zijn, dus een bepaalde groep of een bepaalde persoon van een groep hiermee kwetsen, omdat deze ook zijn mening uit over geloof of bv geaardheid. Uit het recht van meningsuiting kan dus discriminatie voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze vraag weet niemand precies het antwoord. Wat je wel kunt zeggen is dat de vrijheid van meningsuiting en het verbod op discriminatie niet onbeperkt zijn en dat er een scheidslijn tussen deze twee rechten bestaat zonder dat we weten waar die precies ligt. In een proces zal de rechter de knoop moeten doorhakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze Nederlandse mensen ook afwijst, is het geen discriminatie. Dat zou het pas zijn als ze altijd alle niet Nederlandse mensen afwijst.