Waarom kijken bedrijven nog steeds vreemd aan tegen mannen die bewust part-time willen gaan werken?

Sinds de crisis zijn werk heeft gedaan en mij, samen met 19 collega's de kop heeft gekost wil ik nu graag 3 (max4) dagen gaan werken. Gezien mijn partner door de situatie nu fulltime is gaan werken en ook de kans krijgt (reeds aangegeven door haar werkgever) om zich verder te ontwikkelen hebben we bewust de keuze gemaakt dat ik part-time ga werken.
Probleem is alleen dat elke werkgever waar ik solliciteer naar een part-time baan me met glazige ogen staat aan te kijken en me op het vooroordeel "te duur" en "te zwaar" al afwijst. Ook al geef ik aan dat ik qua niveau en salaris geen moeite heb om hier in te leveren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top vraag +1

Het beste antwoord

Denk dat het ook afhankelijk is welk soort bedrijf en de functie. Bij ons werken ook ze ook op de afdeling en hebben er totaal geen slechte ervaringen mee. Denk dat de werkgevers nog om moeten leren gaan met die idee, omdat het normaal was dat vrouwen kinderen kregen en minder gingen werken, en de man kostwinnaar was en daardoor volledig werkt.

Het voordeel van parttime mannen is dat ze nooit zwangerschapsverlof opnemen en daardoor zoveel maanden uit de running zijn.

Misschien dat je heel duidelijk in een gesprek uitleggen waarom je voor deze oplossing hebt gekozen en daardoor de werkgever altijd op je kan rekenen.

Misschien hebben jullie kinderen en daarom ook deze keuze gemaakt, en dat kan ook weer afschrikken wie de kinderen dan gaat opvangen als ze ziek zijn, maar heb je een hele goede vangbak bijv. opa/oma dan zal dit minder afschrikken. En kan je zeggen dat dit geen probleem is en altijd aanwezig kan zijn.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goeie vraag! (+1)

Ik ben zo ongeveer de enige part-timer bij mijn bedrijf, en heb me pas nog redelijk moeten verdedigen in mijn functioneringsgesprek.

De personeelschef zei: "bijna iedereen wil toch carriere maken?", ik zei "nee hoor, bijna iedereen die ik spreek benijd mijn part-time functie...".

Wat je kan zeggen is dat je flexibel bent. Voor een druk project kan ik best een paar weken full time werken. Andersom zou nooit kunnen. Flexibiliteit is iets waar werkgevers - altijd, maar zeker in zwaar weer - waarde aan zouden moeten hechten...

Veel succes!!